بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از رویکرد میانگینگیری بیزی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی ترقبان, مریممبارکی, محمدحسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
عدم اطلاع از متغیرهایی که توضیحدهندهی رشد اقتصادی هستند و در نتیجه عدم اطلاع از مدلی که بهدرستی رشد اقتصادی را توضیح دهد، شرایط عدم اطمینان مدل را باعث میشوند. در این تحقیق، به بررسی عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی ایران با تاکید بر میزان اثر گذاری کارآفرینی در شرایط عدم اطمینان مدل پرداخته شده است و روش میانگینگیری بیزی مدل بهدلیل ویژگیهای مناسب برای فرض عدم اطمینان مدل استفاده شد و با برآورد 43 میلیون رگرسیون و میانگینگیری بیزی از ضرایب، متغیرهای اثرگذار مشخص شدند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی عبارتند از: تورم، نیروی کار، سرمایهگذاری دولت، کارآفرینی، صادرات، مخارج بهداشتی دولت، سرمایهگذاری در نفت و گاز و سرمایهگذاری مستقیم خارجی. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که کارآفرینی در کنار وجود 27 متغیر دیگر اثر معنیداری بر رشد اقتصادی داشته است. این نتیجه نشان میدهد که میبایست به ایجاد زمینهی کارآفرینی در کشور در کنار سایر عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی توجه ویژهای شود.
کلید واژگان
رشد اقتصادیرویکرد بیزی
شکنندگی
عدم اطمینان مدل
کارآفرینی
میانگینگیری بیزی مدل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید، دانشگاه تهراناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




