بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)
(ندگان)پدیدآور
طالبی, کامبیزتاج الدین, مهدیسمیع زاده, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی معناداری بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بینالمللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسشنامهی 35 سوالی پنج گزینهای طیف لیکرت از آنها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر "شدت رقابت داخلی (با ضریب همبستگی601/0)" و "شدت رقابت خارجی (693/0)"؛ "سیاستهای حمایتی دولت (679/0)"؛ و فرصتهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار جهانی (760/0)"، "نرخ رشد صنعت (726/0)" و "رقابت وارداتی (651/0)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)"، "نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)"، و "سود ناخالص صنعت (591/0-)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
بینالمللی شدنشرکتهای کوچک و متوسط
فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران




