تقویت یادگیری خودتنظیمی زبانآموزان ایرانی: بررسی تاثیر خودسنجی و همسالسنجی در مهارت نگارش در زبان دوم
(ندگان)پدیدآور
فتحی, جلیلشیرازی زاده, محسننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خود-تنظیمی به عنوان توانایی افراد در تنظیم و هدایت احساسات، عواطف، افکار و رفتارخود و یادگیری مفهومی است که در روانشناسی تربیتی و آموزش توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو روش خودسنجی و همسالسنجی در یک دوره آموزش مهارت نوشتاری در بهبود یادگیری خود-تنظیمی بوده است. بدین منظورهفتاد و نه زبان آموز با مهارت زبانی متوسط در قالب سه کلاس دست نخورده در این مطالعه شرکت نمودند. یکی از کلاسها به عنوان گروه خودسنجی، کلاس دیگر گروه همسالسنجی و گروه سوم هم به عنوان گروه کنترل که در آن سنجش توسط خود معلم انجام می شد در نظر گرفته شد. پس از انجام مداخله و آموزش مربوط به هر گروه وبا توجه به نمرات پیش آزمون و پس آزمون هر سه گروه در آزمون یادگیری خود-تنظیمی، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خود-سنجی و همسالسنجی تاثیر مثبتی بر افزایش میزان یادگیری خودتنظیمی داشتند. بررسی بیشتر داده ها بیانگر این بود که تفاوت معنی داری بین گروه خودسنجی و همسالسنجی وجودنداشت.
کلید واژگان
خودسنجیهمسال-سنجی
خودتنظیمی
مهارت نوشتاریT
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه تهرانThe University of Tehran
سازمان پدید آورنده
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایراندانشگاه الزهرا
شاپا
2588-41232588-7521




