آموزش و نهادهای علمی نوین در مصر سده نوزدهم میلادی
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, مهراننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصر جایگاه بلندی در آموزش علوم و معارف اسلامی و ادب عربی داشته و دانشمندان مسلمان مصری در پیریزی اصول و مبانی آموزش اسلامی نقشی بسزا ایفا کردهاند. بسیاری از دانشمندان مسلمان از سرزمینهای مختلف برای فراگیری دانشهای دینی یا تکمیل آگاهیهای خویش، راهی مصر میشدهاند. با این همه، در سده سیزدهم/ نوزدهم و در پی قدرتگرفتن خاندان محمدعلی پاشا (حکـ : 1805/1220ـ 1849/1265) و کوشش برای تبدیل مصر به قدرتی منطقهای، تحولاتی جدی در حوزه آموزش علوم در این سرزمین رخ داد و زمینه ورود نهادهای آموزشی و دانشهای جدید به مصر فراهم شد و سنتها و نهادهای آموزشی مصر تحت تأثیر نظام آموزش غربی قرار گرفت. این پژوهش سعی دارد، کوششهای مصریان را برای نوسازی نظام آموزشی این کشور در سده سیزدهم/ نوزدهم، بررسی کند.
کلید واژگان
محمدعلی پاشامصر سده سیزدهم/ نوزدهم
نوسازی آموزشی
نظام آموزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies
سازمان پدید آورنده
مدیر گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2228-79062645-5110




