مرور دوره 47, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 4 از 4
-
آموزش و نهادهای علمی نوین در مصر سده نوزدهم میلادی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2015-02-20)مصر جایگاه بلندی در آموزش علوم و معارف اسلامی و ادب عربی داشته و دانشمندان مسلمان مصری در پیریزی اصول و مبانی آموزش اسلامی نقشی بسزا ایفا کردهاند. بسیاری از دانشمندان مسلمان از سرزمینهای مختلف برای فراگیری دانشهای دینی ...
-
بایسته های منبع شناسی سیره نبوی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2015-02-20)محوریت سیرۀ نبوی در فرهنگ و تمدن اسلامی، که شامل نقش واسطهای پیامبر(ص) در دریافت آموزههای وحیانی و صورتبخشی بشری، اجتماعی، و فرهنگی ـ تمدنی به آن است، ایجاب میکند که اولاً وجوه مختلف این سیره شناخته شود و ...
-
خلیفه و امام
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2015-02-20)درباره مفاهیم و واژگان دینی ـ سیاسیِ امام، خلیفه و سلطان، تعاریف گوناگونی از سوی علمای مذاهب کلامی و فقهی مختلف ارائه شده است. در صدر اسلام و سدههای میانۀ اسلامی، خلیفه و امام مفاهیمی دینی بودند و کارکردی عمدتاً سیاسی ...
-
مکانهای مقدّس و تأثیر باورعامیانه مسیحیان نسبت به آنها در حملات صلیبی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies, 2015-02-20)جنگهای صلیبی که میان پیروان دو ملّت ابراهیمی یعنی اسلام و مسیحیت روی داد، بهسبب گستره زمانی (1096ـ1291م) و مکانی (سرزمینهایی از سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا)، و تأثیرات گسترده بر دو طرف جنگ، تا امروز، دارای جایگاه مهمی ...



