مرور دوره 4, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • تحلیل صنعت متناقض‌‌نما در تائیۀ کبرای ابن فارض 

    صارمی گروی, سکینه؛ آباد, مرضیه (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2016-02-20)
    کارکرد اصلی و هنری ادبیات, آشنازدایی است که در زبان ادبی، جلوۀ ویژه‌‌ای دارد و پدیده‌‌ای را برخلاف عادت به نمایش می‌‌گذارد. ناسازوارگی یا متناقض‌‌نما، یکی از شگردهای آشنازدایی است. متناقض‌‌نما به دو نوعِ دستوری (نحوی) ـ ...

  • جلوه‌‌های بلاغت در ایران باستان (با تکیه بر شواهد ذکرشده در منابع عربی) 

    نعمتی, فاروق؛ سبزیان‌پور, وحید (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2016-02-20)
    پژوهش در سیر هنرهای بلاغی و سخنوری که با شکار معانی و نشاندن آن در ساختارهای سخن سروکار دارد، از روزگاری کهن، توجه ارباب نقد و اندیشه را برانگیخته و در ایران پیش از اسلام نیز نشانه‌‌هایی از این توجه به گفتار پیراسته و نیک ...

  • بررسی و توصیف نظام عروضی در زبان‌های روسی و فارسی 

    صادقی سهل‌آباد, زینب؛ جز‌‌سید‌‌محمد‌‌حکیم, ملیحه‌‌ (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2016-02-20)
    شعر دارای ویژگی‌های مختلفی از قبیل وزن و آهنگ و قافیه و صور خیال است. هریک از این ویژگی‌ها به گونه‌‌ای معرف هویت شعرند. در این مقاله، به ویژگی‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌های نظام عروضی و نیز وزن و آهنگ شعر در دو زبان روسی و ...

  • نقد بلاغی و سبکی رباعیات حافظ 

    مجد, امید؛ غلامی, حمیده (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2016-02-20)
    این مقاله درصدد است ویژگی‌های بلاغی و سبک‌شناسی رباعیات حافظ را بررسی کند. این قالب ادبی، در دیوان حافظ، سهم عمده و بسزایی را به نسبت غزلیات ندارد، اما ازآنجاکه این شاعر پرآوازه، روح و عصارۀ تعدادی از درونیات و ...

  • مقایسۀ بلاغی تمثیل فیل در حدیقة‌الحقیقه و مثنوی معنوی 

    اکبری, منوچهر؛ احمدی, محمد (دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2016-02-20)
    جست‌وجوی دلایل تفوق و برتری یک متن بر متون دیگری که از لحاظ موضوع و مضمون، مشابه و یا مشترک‌اند، اغلب طرف توجه منتقدان ادبیات بوده‌است. اینکه چرا روایت مؤلفی از روایت مؤلفی دیگر، منسجم‌تر و مستحکم‌تر است، پرسشی بوده که در ...