مغالطات عقل محض در نظر کانت
(ندگان)پدیدآور
حکاک, سید محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در نظر کانت، معرفت مشتمل بر مادهای و صورتی است. مادهی آن از طریق حس به دست می آید و صورت را، ما در دو مرحله ادراک حسی و فهم بدان میبخشیم: درمرحله ادراک حسی، مکان و زمان را، و در مرحله فهم دوازده مقوله را. و آنچه از این رهگذر می شناسیم، پدیدار است نه شیء فی نفسه. اما عقل ما به اقتضای طبیعت خود، پا را از حوزهی پدیدار بیرون مینهد و تصوراتی را می سازد که در واقع توهّمند. یکی از این تصورات، تصور نفس است. عقل میخواهد با چهار استدلال مغالطی، چهار مطلب را در خصوص نفس اثبات کند: جوهریت، بساطت، شخصیت و تمایزش از ماده (نفس وجودی یقینی دارد و ماده وجودی مشکوک). ریشهی همه این مغالطات این است که «من میاندیشم» یا «من» که در نظر کانت یک شرط پیشینی و صوری شناخت است، یکی شیء عینی و یک متعلق معرفت شناخته میشود. در ضمن کانت در مغالطهی چهارم با طرح نظریه ایده-آلیسم استعلایی به مخالفت با ایدهآلیسم به معنی متعارف آن میپردازد و تصورات موجود در ذهن را به معنی خاصی بیرونی میداند.
کلید واژگان
ایدهآلیسم استعلایی.پدیدار
مغالطهی استعلایی
مغالطهی منطقی
نفس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-07-231388-05-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)شاپا
2008-70632423-6233




