دوره 6, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مغالطات عقل محض در نظر کانت
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)در نظر کانت، معرفت مشتمل بر مادهای و صورتی است. مادهی آن از طریق حس به دست می آید و صورت را، ما در دو مرحله ادراک حسی و فهم بدان میبخشیم: درمرحله ادراک حسی، مکان و زمان را، و در مرحله فهم دوازده مقوله را. و آنچه از این ...
-
رویکردی واقعبینانه به هستی امکانی بشر و آثار آن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)واقعنگری و درک صحیح در هر موضوعی شرط موفقیت در اندیشه اطراف آن موضوع و بررسی آثار و برکات آن خواهد بود و در رابطه با وجود انسان که در ابعاد مختلف قابل بررسی است، درک موقعیت وجودی او از جهت نیاز، وابستگی و فقر وجودی منشأ ...
-
نگاهی تعلیلی و فلسفی به وصفناپذیری خدا در نهجالبلاغه
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)امیرمؤمنان علیبنابیطالب(ع) از صدر اسلام تاکنون به دروازه شهر علم نبوی مشهور است، نگاه و بیان ایشان نسبت به قرآنکریم همواره مرجع مفسّران و محققان بوده است . در این زمینه، یکی از رابطههای عمیق نهجالبلاغه با قرآن، تعلیل ...
-
بررسی تطبیقی برخی از مسایل مرتبط با ایمان از دیدگاه مولانا و کییرکگور
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)بررسی آثار مولانا و کی?یرکگور نشان میدهد که هر دو اندیشمند تقریبا در اصولی مانند ایمان و اخلاق، ایمان و جهش، هم چنین رابطه?ی ایمان با شیطان و ایمان با تقدیر به یک نقطه می?رسند. هر دو تکلیف را بیان خواست خداوند و شیطان را ...
-
صفات الهی از نگاه ابن سینا و توماس آکوئیناس
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)فیلسوفان موحد در کنار تمایلات فطری که بشر برای شناخت خداوند دارد، هریک تلاش نمودهاند، راهی استدلالی برای شناخت ذات و صفات الهی بیان نمایند، ارایه دلایل گوناگون از سوی فیلسوفان و متکلمان دربارهی خالق هستی بیش از آنکه ...
-
آموزه توحید در ادیان ابراهیمی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2009-07-23)توحید اصل ادیان ابراهیمی است. این صفت الهی که همواره مرز ایمان و شرک بوده است، در سه دینِ ابراهیمیِ یهودیت، مسیحیت و اسلام تبلور یافته است. توحید در یهودیت و اسلام، توحید ناب است؛ اما توحید در مسیحیت، توحید تثلیثی است. ...



