مبانی کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا
(ندگان)پدیدآور
درتاج, فتانهمحمدرضایی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تفکر صدرایی و با توجه به اصول و مبانی فلسفی وی، کرامت انسان امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و قراردادی و چون وجود ذومراتب محسوب میشود، پس کرامت نیز امری تشکیکی و دارای مراتب است. بر این اساس انسان ذاتاً دارای کرامت است، یعنی کرامت در نظام تکوین و با فطرت انسانی عجین و امری ثابت و لایتغیر بوده که بهدلیل ویژگیهایی چون، عقل و خرد، نفخة روح و ... به انسان ارزانی شده است، اما انسان در سیر صعودی میتواند به جهانی وسیعتر و بالاتر برسد و به عقل قدسی متصل و به کرامت اکتسابی نائل شود. البته تحصیل مراتب کرامت اکتسابی نیز با صفات کمالی وجودی مانند علم و معرفت، ایمان، تقوا و تعقل میسر است. پس کرامت انسان از نگاه ملاصدرا امری دوسویه محسوب میشود که یک سوی آن انسان و سوی دیگر آن ملکوت قرار دارد و انسان حقیقت یگانهای است که میتواند از مرتبۀ جسمانی تا مقام روحانی سفر کند.
کلید واژگان
خلافت الهیکرامت اکتسابی
کرامت ذاتی
ملاصدرا
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرماناستاد دانشگاه تهران
شاپا
2008-70632423-6233




