دوره 13, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد و بررسی وجود صفات در خدا و ارادی بودن ایمان با نگاه به افکار پل تیلیش
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)در اینکه ایمان به خداوند عقد و حالتی قلبی است که برای مؤمن امنیت میآورد و در رأس همۀ ایمانهای جزیی آدمی قرار دارد و سعادتبخش است، هیچگونه سخنی نیست؛ ولی ارائۀ مشخصههای متعلق ایمان یعنی صفات خداوند، برای بحث در یکی از ...
-
ارزیابی کارآمدی « تأویل گرایی» در فهم قرآن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)هر گاه ظاهر آیات قرآن با دلایل بیرون از قرآن تعارض داشته باشد، فهمندۀ قرآنباور به معنای تأویلی که معنایی دورتر است، منتقل میشود. دلیل مخالف ظهور آیه، غالباً از دادههای علوم عقلی، تاریخی و تجربی فراهم میآید. مقالۀ حاضر ...
-
مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحیشناختی آن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)تاریخمندی قرآن مبانی و ادلۀ مختلفی دارد؛ در این مقاله ضمن برشمردن کل مبانی به یک مبنا به تفصیل پرداخته خواهد شد و آن مبنای وحیشناختی تاریخمندی قرآن است. رابطۀ وحی با واقعیتهای عینی زمان نزول و تأثیرپذیری یا عدمتأثیرپذیری ...
-
نظام فاعلی،مهمترین شاخصه معاد جسمانی ملاصدرا
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)ملاصدرا با استناد به چند اصل مهم از جمله تجرد قوۀ خیال و نیز قدرت نفس بر ایجاد خارجیِ صُوَر خیالی، مُدعای خود مبنی بر جسمانی بودن معاد و نیز آفرینش بدن اُخروی توسط نفس را تبیین کرده است و نحوۀ تحقق و کیفیتِ این بدن ...
-
خداناباوری اصلموضوعی در اندیشه آلن بدیو
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، در شمار اندیشمندانی است که ظرف یک دهۀ اخیر توجه بسیاری را در ایران برانگیخته و بخشهای متفاوتی از اندیشۀ او بررسی شده است. اما در میان پژوهشها و مباحث جاری پیرامون بدیو، نسبت اندیشۀ او با ...
-
سیر تحول رویکردهای الهیاتی جدید و شاخصه های آنها
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)در این مقاله سیر تحولات الهیات معاصر از زمان شلایرماخر (بهعنوان پایهگذار الهیات جدید) و تعریفی که متألهان از دین ارائه دادهاند، بررسی خواهد شد. از نظر شلایرماخر دین صرفاً امری اخلاقی نیست، بلکه تجربهای اسرارآمیز ...
-
مبانی کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-12-21)در تفکر صدرایی و با توجه به اصول و مبانی فلسفی وی، کرامت انسان امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و قراردادی و چون وجود ذومراتب محسوب میشود، پس کرامت نیز امری تشکیکی و دارای مراتب است. بر این اساس انسان ذاتاً دارای کرامت ...



