مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
سعیدیمهر, محمدباروتی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تفسیر از توحید صفاتی با قبول کثرت مفهومی صفات سازگار است، دو راه را پیموده است: الف) تبیین اعتباری بودن مفاهیم صفات؛ ب) نفی انتساب کثرت صفات به مقام ذات. با تحلیل بیشتر میتوان نشان داد که این دو پاسخ در طول هماند و تناقضی با یکدیگر ندارند. پاسخ نخست بر این مبنا است که چون مفاهیم صفات اعتباری است، کثرت مفهومی صفات لطمهای به وحدت مصداقی صفات و ذات نمیزند. اما پاسخ دوم یک گام فراتر مینهد و مقام ذات الهی را از تقید مفهومی و مصداقی پیراسته میداند؛ هر چند کثرت مفهومی صفات بعد از مقام ذات تحقق مییابد اما ذات خداوند عین تمام صفات کمالی به نحو اعلی و اشرف است..
کلید واژگان
توحید صفاتیصفات خداوند
علامه طباطبایی
عینیت صفات و ذات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهراندانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2008-70632423-6233




