نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعیدی‌مهر, محمدfa_IR
dc.contributor.authorباروتی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:33:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:33:01Z
dc.date.available1399-08-01T01:33:01Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:33:01Z
dc.date.issued2012-10-22en_US
dc.date.issued1391-08-01fa_IR
dc.identifier.citationسعیدی‌مهر, محمد, باروتی, مریم. (1391). مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 9(2), 5-28. doi: 10.22059/jpht.2012.30277fa_IR
dc.identifier.issn2008-7063
dc.identifier.issn2423-6233
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2012.30277
dc.identifier.urihttps://jpht.ut.ac.ir/article_30277.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450597
dc.description.abstractعلامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر می‌کند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی می‌داند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمی‌شود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل می‌کند. علامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تفسیر از توحید صفاتی با قبول کثرت مفهومی صفات سازگار است، دو راه را پیموده است: الف) تبیین اعتباری بودن مفاهیم صفات؛ ب) نفی انتساب کثرت صفات به مقام ذات. با تحلیل بیش‌تر می‌توان نشان داد که این دو پاسخ در طول هم‌اند و تناقضی با یکدیگر ندارند. پاسخ نخست بر این مبنا است که چون مفاهیم صفات اعتباری است، کثرت مفهومی صفات لطمه‌ای به وحدت مصداقی صفات و ذات نمی‌زند. اما پاسخ دوم یک گام فراتر می‌نهد و مقام ذات الهی را از تقید مفهومی و مصداقی پیراسته می‌داند؛ هر چند کثرت مفهومی صفات بعد از مقام ذات تحقق می‌یابد اما ذات خداوند عین تمام صفات کمالی به نحو اعلی و اشرف است..fa_IR
dc.format.extent247
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی " فلسفه دین "fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religionen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2012.30277
dc.subjectتوحید صفاتیfa_IR
dc.subjectصفات خداوندfa_IR
dc.subjectعلامه طباطباییfa_IR
dc.subjectعینیت صفات و ذاتfa_IR
dc.titleمبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage5
dc.citation.epage28


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد