| dc.contributor.author | سعیدیمهر, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | باروتی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T01:33:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T01:33:01Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T01:33:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T01:33:01Z | |
| dc.date.issued | 2012-10-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-08-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سعیدیمهر, محمد, باروتی, مریم. (1391). مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 9(2), 5-28. doi: 10.22059/jpht.2012.30277 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-7063 | |
| dc.identifier.issn | 2423-6233 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jpht.2012.30277 | |
| dc.identifier.uri | https://jpht.ut.ac.ir/article_30277.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450597 | |
| dc.description.abstract | علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تفسیر از توحید صفاتی با قبول کثرت مفهومی صفات سازگار است، دو راه را پیموده است: الف) تبیین اعتباری بودن مفاهیم صفات؛ ب) نفی انتساب کثرت صفات به مقام ذات. با تحلیل بیشتر میتوان نشان داد که این دو پاسخ در طول هماند و تناقضی با یکدیگر ندارند. پاسخ نخست بر این مبنا است که چون مفاهیم صفات اعتباری است، کثرت مفهومی صفات لطمهای به وحدت مصداقی صفات و ذات نمیزند. اما پاسخ دوم یک گام فراتر مینهد و مقام ذات الهی را از تقید مفهومی و مصداقی پیراسته میداند؛ هر چند کثرت مفهومی صفات بعد از مقام ذات تحقق مییابد اما ذات خداوند عین تمام صفات کمالی به نحو اعلی و اشرف است.. | fa_IR |
| dc.format.extent | 247 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس فارابی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی " فلسفه دین " | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophy of Religion | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jpht.2012.30277 | |
| dc.subject | توحید صفاتی | fa_IR |
| dc.subject | صفات خداوند | fa_IR |
| dc.subject | علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.subject | عینیت صفات و ذات | fa_IR |
| dc.title | مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 28 | |