مرور دوره 11, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
الهیات عصب و تجربه دینی؛ چالشها
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)الهیات عصب نقطۀ تلاقی علم جدید و الهیات است که در آن الهیدانان و عصبشناسان بهکمک ابزارهای علمی روز فرایندی را بررسی میکنند که مغز انسان در یک تجربۀ دینی از سر میگذراند. برخی از ایشان بر پایۀ همین تحقیقات تجربههای دینی ...
-
خدا و مسأله شر(درد و رنج)
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)یکی از مهمترین مسائل کلام و فلسفۀ دین، مسئلۀ شر (درد و رنج) و ارتباط آن با خدا و صفات اوست. به اینصورت که چرا از سویی، خداوند قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه علیالاطلاق است و از سوی دیگر، در جهان شر (درد و رنج ) وجود ...
-
بررسی و نقد ایمان در نگاه مرجئه
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)در این مقاله بر آنیم که به بررسی ایمان از دیدگاه مرجئه ـ که مهمترین ممیزۀ این فرقه از سایر فرقهها و نیز از مباحث محوری و نقطۀ مشترک شعب مرجئه بهشمار میرود ـ با استفاده از آیات قرآن و روایات ائمۀ معصومین(ع) بپردازیم. ...
-
آثار دینداری با تاکید بر آرای روانشناختی غزالی در احیاعلوم الدین
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)غزالی از جملۀ اندیشمندان اسلامی و در پی احیای علوم دین بوده و در احیاء علومالدین سعی داشته است تا طرحی احیاگونه برای دینداران زمانۀ خویش ارائه کند. در این پژوهش هدف این بوده است که آثار دینداری، با تکیه بر نظرات و آرای ...
-
ترابط عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)عقل، شأنی از شئون آدمی است که از طریق آن، هم کسب معرفت و هم عمل میکند. ایمان، تصدیقی قلبی به خداوند عالم است که علاوه بر آنکه چشمانداز جدیدی از عالم و آدم فراهم میآورد، انسان را به اطمینان و آرامشی درونی سوق میدهد. اما ...
-
سنتگرایی و تکثرگرایی دینی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)سنتگرایی مکتبی نوپا و مربوط به سدۀ بیستم است که در نزاع بین سنت و مدرنیته، که در عصر روشنگری بهوجود آمد یا به اوج خود رسید، جانب سنت را میگیرد. باورهای این مکتب از قبیل حکمت جاویدان، که در دل هر سنت قرار دارد، سبب باور ...
-
ارزیابی مقایسهای نظریه اعتدال ارسطویی و نظریه اخلاقی اسلام
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)«نظریۀ اعتدال» که خاستگاهی یونانی دارد و بر پایۀ نظریۀ ارسطو بنیان نهاده شده است، بهتدریج از قرون سوم و چهارم هجری به حوزۀ اخلاق اسلامی وارد و سبب شد حکیمان بسیاری چون ابنمسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی آن را مبنای آثار ...



