مرور دوره 11, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار

  • الهیات عصب و تجربه دینی؛ چالشها 

    احمدی, محمدصادق؛ شهبازی, علی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    الهیات عصب نقطۀ تلاقی علم جدید و الهیات است که در آن الهیدانان و عصب‌شناسان به‌کمک ابزارهای علمی روز فرایندی را بررسی می‌کنند که مغز انسان در یک تجربۀ دینی از سر می‌گذراند. برخی از ایشان بر پایۀ همین تحقیقات تجربه‌های دینی ...

  • خدا و مسأله شر(درد و رنج) 

    رستمی, یداله (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    یکی از مهم‌ترین مسائل کلام و فلسفۀ دین، مسئلۀ شر (درد و رنج) و ارتباط آن با خدا و صفات اوست. به این‌صورت که چرا از سویی، خداوند قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه علی‌الاطلاق است و از سوی دیگر، در جهان شر (درد و رنج ) وجود ...

  • بررسی و نقد ایمان در نگاه مرجئه 

    حسینی, سیدمحمدرضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    در این مقاله بر آنیم که به بررسی ایمان از دیدگاه مرجئه ـ که مهم‌ترین ممیزۀ این فرقه از سایر فرقه‌ها و نیز از مباحث محوری و نقطۀ مشترک شعب مرجئه به‌شمار می‌رود ـ با استفاده از آیات قرآن و روایات ائمۀ معصومین(ع) بپردازیم. ...

  • آثار دینداری با تاکید بر آرای روانشناختی غزالی در احیاعلوم الدین 

    خوانساری, محمدامین؛ آذربایجانی, مسعود (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    غزالی از جملۀ اندیشمندان اسلامی و در پی احیای علوم دین بوده و در احیاء علوم‌الدین سعی داشته است تا طرحی احیاگونه برای دینداران زمانۀ خویش ارائه کند. در این پژوهش هدف این بوده است که آثار دینداری، با تکیه بر نظرات و آرای ...

  • ترابط عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا 

    شاکری زواردهی, روح الله؛ محمودی بیات, ملیحه (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    عقل، شأنی از شئون آدمی است که از طریق آن، هم کسب معرفت و هم عمل می‌کند. ایمان، تصدیقی قلبی به خداوند عالم است که علاوه بر آنکه چشم‌انداز جدیدی از عالم و آدم فراهم می‌آورد، انسان را به اطمینان و آرامشی درونی سوق می‌دهد. اما ...

  • سنت‌گرایی و تکثرگرایی دینی 

    سلیمانی, عبدالرحیم (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    سنت‌گرایی مکتبی نوپا و مربوط به سدۀ بیستم است که در نزاع بین سنت و مدرنیته، که در عصر روشنگری به‌وجود آمد یا به اوج خود رسید، جانب سنت را می‌گیرد. باورهای این مکتب از قبیل حکمت جاویدان، که در دل هر سنت قرار دارد، سبب باور ...

  • ارزیابی مقایسه‌ای نظریه اعتدال ارسطویی و نظریه اخلاقی اسلام 

    عابدی, احمد؛ تبریزی زاده اصفهانی, راضیه (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-01-21)
    «نظریۀ اعتدال» که خاستگاهی یونانی دارد و بر پایۀ نظریۀ ارسطو بنیان نهاده شده است، به‌تدریج از قرون سوم و چهارم هجری به حوزۀ اخلاق اسلامی وارد و سبب شد حکیمان بسیاری چون ابن‌مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی آن را مبنای آثار ...