بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند خدمات درمانی شهر تبریز و تأثیر آن در وفاداری گردشگران سلامت
(ندگان)پدیدآور
تیموری, ایرجقانع زاده, صلاح الدیننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری سلامت با توجه به اثرات مثبت اقتصادی و بخصوص نقش اشتغالزایی در ایران موردتوجه قرارگرفته است. کلانشهر تبریز با توجه به موقعیت نسبی خود شرایط مناسبی را برای جذب گردشگر سلامت دارا میباشد. در این میان، قصد بازدید مجدد از عوامل تعیینکننده موفقیت مقاصد گردشگری به شمار میرود و بررسی عوامل مؤثر بر قصد بازدید مجدد گردشگران میتواند مدیران و برنامه ریزان گردشگری را در دستیابی به موفقیتهای مقاصد گردشگری یاری رساند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژهبرند خدمات درمانی بر قصد بازدید مجدد در شهر تبریز است. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران سلامت سفرکرده به مراکز و خدمات درمانی شهر تبریز در تابستان 1397 بود که از بین گردشگران 385 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه که شامل 45 سؤال، روایی آن با استفاده از روایی محتوا و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت و تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین تصویر مقصد، کیفیت درک شده، ارزش ادراکشده و رضایت با وفاداری گردشگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. در بین شاخصهای یادشده، شاخص رضایت با 31 درصد بیشترین تأثیر را در وفاداری گردشگران به مراکز درمانی شهر تبریز دارد، ازاینرو مدیران مقصد باید سطح بالاتری از رضایت گردشگران را تعیین کنند تا رفتار بعد از خرید مثبتی در گردشگران ایجاد کنند و بتوانند رقابت را در مقصد حفظ و ارتقاء دهند بنابراین وفاداری گردشگران برای مدیران این منطقه گردشگری باید بهعنوان کلیدیترین دستاورد و اقدامات صورت گرفته گردشگری محسوب شود.
کلید واژگان
ارزش ویژه برندقصد بازدید مجدد
وفاداری گردشگری
شهر تبریز
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2423-69262423-6918




