تحلیل عوامل موثر بر رضایتمندی گردشگران خارجی سلامت( مطالعه موردی: گردشگران اقلیم کردستان عراق)
(ندگان)پدیدآور
محمدی, سعدیخالدی, فریدوننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
گسترش گردشگری سلامت بهعنوان گونهای جدید و پرطرفدار در بازار متنوع و رقابتی گردشگری، در گرو تأمین رضایت گردشگران میباشد. در راستای تحقق این امر، در وهله اول نیاز است که عوامل مؤثر بر احساس رضایت گردشگران شناسایی و در مرحله بعد، راهکارهای کاربردی؛ متناسب با وضع موجود، تدوین گردد. این مطلب نیز، هدف پژوهش کاربردی حاضر است که با روشی توصیفی- تحلیلی و رویکرد اکتشافی انجامگرفته و اطلاعاتش را از دو منبع اسنادی و میدانی مبتنی بر مصاحبه و توزیع پرسشنامه در میان گردشگران سلامت خارجی وارده شده به کشور جمعآوری نموده است. جامعه آماری پژوهش، گردشگرانی است که از کردستان عراق باهدف درمان و گردشگری سلامت از مرز رسمی شهرستان مریوان وارد کشور شده که در ابتدا بهصورت هدفمند و با رسیدن به اصل اشباع نظری، جهت شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندیشان، با 19 نفر از آنها مصاحبههایی به عمل آمد و سپس پرسشنامههایی دربرگیرنده اطلاعات استخراجشده در میان 100 نفر از این گردشگران بهصورت تصادفی توزیع گردید. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی به روش تئوری بنیادی و دادههای حاصل از پرسشنامه نیز با آزمونهای آماری، t تک نمونهای و تحلیل عاملی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سطح رضایت گردشگران مطلوب نبوده و بر این عدم مطلوبیت، سه عامل کمبود خدمات و امکانات رفاهی- اقامتی و ضعف زیرساختهای حملونقل، کیفیت نامناسب مراقبتهای بیمارستانی و زیرساختهای آن؛ و ضعف در اطلاعرسانی، آموزش و عملکرد نامطلوب نهادهای دولتی مسئول، بیشترین تأثیر را دارند.
کلید واژگان
گردشگری سلامترضایتمندی
گردشگران عراقی
شهر مریوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2423-69262423-6918




