بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان و کادر آموزشی مدارس با استفاده از معادلات ساختاری (مطالعه موردی شهر چناران)
(ندگان)پدیدآور
لعلی, محمدخوارزمی, امیدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزشوپرورش ستون فقرات هر کشور است و در این خصوص معلمان و کادر آموزشی مدارس مهمترین عامل ارتقاء سطح علمی و تربیتی جامعه میباشند. عملکرد سازمانی مثبت آنها در واقع یعنی عملکرد صحیح نظام آموزشی، پس ضروری است، عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان شناسایی شده و در راستای دستیابی به اهداف از آنها بهرهمند شد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کمی است و با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان انجام گرفته است. از حدود 400 نفر معلم شاغل در مدارس شهر چناران، طبق فرمول کوکران 195 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. آمارهای توصیفی و روابط همبستگی توسط نرمافزار SPSS و پیادهسازی مدلها از طریق معادلات ساختاری بوسیلهی نرمافزار R انجام شده است. این مقاله برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه مختصر شده سازمان بهداشت جهانی و برای ارزیابی عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد شده عملکرد کارکنان در سازمان، با درجه پایایی و روایی نزدیک به یک استفاده نموده است. نتایج نشان میدهد، تغییر در سطح کیفی زندگی فرهنگیان منجر به تغییر عملکرد سازمانی آنها میشود، پس لازم است جهت بهرهمندی از یک سیستم پویای آموزشی دولتها نسبت به ارتقاء سطح کیفیت زندگی معلمان اهتمام کافی داشته باشند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: کیفیت زندگیعملکرد سازمانی
معادلات ساختاری
آموزش و پرورش
شهر چناران
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس آموزش و پرورش در شهر مشهد.استادیار مدیریت شهری، دانشگاه فردوسی مشهد.نویسنده مسئول
شاپا
2345-492X2476-6429




