بررسی رابطۀ دانش مدیریت کلاس درس و خستگی عاطفی با نقش تعدیل گری خلاقیت
(ندگان)پدیدآور
میرعرب رضی, رضاعزیزی شمامی, مصطفیگرایلی, فرخندهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ دانش مدیریت کلاس درس و خستگی عاطفی با نقش تعدیلگری خلاقیت انجام شده است.  روش: این پژوهش از نظر گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم شهرستان سوادکوه در سال تحصیلی 97-1396 بود که تعداد آن برابر با 130 نفر بود و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد 59 معلم مرد و 54 معلم زن با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار Spss و Smart-PLS با آزمون هایt تک نمونه و مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی صورت گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامههای دانش مدیریت کلاس، خستگی عاطفی و خلاقیت به ترتیب برابر با 0.82؛ 0.97 و 0.92 بدست آمد.  یافته ها نشان داد دانش مدیریت کلاس معلمان بالاتر از حد متوسط قرار دارد و معلمان از سبک مدیریت آموزش برای مدیریت کلاس استفاده میکنند؛ وضعیت موجود خستگی عاطفی معلمان در حد متوسط و نسبتاً پایین و وضعیت موجود خلاقیت معلمان کمی بالاتر از حد متوسط قرار داشت. همچنین بین دانش مدیریت کلاس با خستگی عاطفی معلمان ارتباط منفی و معنادار (0.33-)؛ و بین خلاقیت با خستگی عاطفی معلمان ارتباط منفی و معنادار وجود داشت (0.47-)؛ و در نهایت، یافته ها بیانگر آن بود که خلاقیت نقش تعدیلگر را در ارتباط بین دانش مدیریت کلاس و خستگی عاطفی معلمان ندارد.
کلید واژگان
دانش مدیریت کلاسخستگی عاطفی
خلاقیت
معلمان متوسطه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، مازندران-ایراناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه مازندران، مازندران-ایران




