مرور دوره 4, شماره 13 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
- 
تصمیمپذیری سیستمهای هوشمند (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)الگوسازی از ذهن و ارائة مدلی که قابلیتهای پیچیدة ذهن را داشته باشد یکی از افقهای توانمندی بشر است. اگرچه عمدة تلاشها در این زمینه بیشتر از نیم قرن سابقه ندارد و با دستاوردهای مسحورکنندة خود یکی از پدیدههای شگفتیساز ...
 
- 
آفرینش عالم از منظر فیلون و ابن عربی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)ظهور و آفرینش عالم از نظر فیلون و ابن عربی حاصل تحقق ارادۀ خداوند یکتاست. هر دو متفکر که از سویی به ذات آفرینشگر متعال معتقدند و از سویی دیگر از نیای فکری مشترک، یعنی افلاطون و افلاطونگرایی تأثیر پذیرفتهاند، میکوشند تا ...
 
- 
روزگار (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)یکی از مهمترین کارهایی که در هر ترجمهای انجام میشود، معادلیابی درست است. اهمیت این کار بدین سبب است که پیوندِ مفهومِ تازه را با فرهنگ بومی امکانپذیر میکند. برای انتخاب درست توجه به چند نکته اهمیت دارد. به ویژه اینکه ...
 
- 
نقدی بر تحلیل زمانی قضایای موجّهه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)موضوع محوری مقالۀ حاضر دلالتشناسی قضایای موجهه (بهویژه قضایای ضروریه و دائمه) است. در این باب ابتدا شرح مختصری از قضایای موجهه، بنا بر متون منطق سنتی، عرضه میشود و سپس ضمن توضیحِ تحلیلِ زمانی آنها، نقد چنین تفسیری در ...
 
- 
رویکرد علّی به ویژگیها و مسئلۀ وحدت علم (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)در این مقاله ابتدا مفهوم تحقق چندگانه توضیح و نشان داده میشود که چگونه این مفهوم از نظر برخی اندیشمندان تقلیلپذیری علوم خاصی را مسدود میکند. سپس یکى از رویکردهاى اخیر به این مفهوم، یعنی رویکرد علّى، شرح داده میشود؛ و ...
 
- 
امر عدمی نزد علامه طباطبایی و شلایرماخر (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)در نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، موجـود زنده در انجام هر فعلـی غـایتی را دنبـال میکند. این غایت کـه صـرفاً نوعی اعتبار است، مطابَقی جز در ظرف وهم ندارد. از نظر ایشان امور عدمی نیز اغلب نوعی اعتبارند، لذا هیچ نحوۀ ...
 
- 
امر تراژیک، شاخصۀ فلسفی تراژدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-03-20)از نظر ارسطو اجزای کیفی تراژدی شامل میتوس (پیرنگ)، سیرت، گفتار (بیان)، اندیشه، منظر نمایش و آواز است. او سه جزء میتوسِ هر تراژدی را دگرگونی (peripeteia)، بازشناخت (Angenorsis)و واقعۀ دردانگیز/ فاجعه (catastrophe) برمیشمارد ...
 



