طبقهبندی جامع رویکردهای علم دینی
(ندگان)پدیدآور
موحد ابطحی, سیدمحمدتقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: طبقهبندیهایی که دربارة رویکردهای علم دینی ارائه شده، با چندین مشکل روبهروست. این مقاله میکوشد طبقهبندی جامعی از رویکردهای علم دینی ارائه دهد که فارغ از اشکالات موجود باشد. روش: در ارائة طبقهبندی جدید، از روش تحلیلی و ایدة «نمونة ایدئال» ماکس وبر استفاده شده است. یافتهها: در این طبقهبندی در کنار کسانی که به صراحت از ایدة علم دینی حمایت میکنند، جایی هم برای آن دسته از اندیشمندانی که به عنوان مخالف علم دینی از آنها یاد میشود، در نظر گرفته شده است؛ کسانی که یا به صراحت با معنایی از علم دینی موافقاند؛ یا بر مبنای آرای مختار آنها میتوان نشان داد که آنها نمیتوانند به طور کامل با علم دینی مخالف باشند. در کنار رویکردهایی که جریان تحول علم و تولید علم دینی را مدیریتپذیر میدانند، به رویکردهایی که تحول علم و دستیابی به علم دینی را ممکن اما مدیریتناپذیر میدانند، توجه کرده است. در کنار رویکردهایی که مستقیم به سراغ تحول علم و تولید علم دینی میروند، رویکردهایی هم که تحول علم و دستیابی به علم دینی را از دریچة تحول کنشگر معرفتی و ساختارهای اجتماعی و نهادهای علمی دنبال میکنند، دیده است. هم به رویکردهایی که از علم موجود آغاز میکنند و میکوشند با بهرهگیری از علوم اسلامی به سوی علم دینی حرکت کنند، توجه کرده است؛ هم به رویکردهایی که از علوم و معارف اسلامی آغاز میکنند و میکوشند علم دینی تأسیس کنند. نتیجهگیری: این مقاله نشان داد که دیدگاه اکثر نظریهپردازان علم دینی، ترکیبی از رویکردهای ایدئال در زمینة علم دینی است.
کلید واژگان
علم دینیطبقهبندی رویکردهای علم دینی
نمونة ایدئال
رویکردهای ترکیبی
شماره نشریه
83تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01




