مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی

 

مجموعه‌های این پایگاه

ارسال های اخیر

  • چکیده های لاتین 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)

  • سخن فصل 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)

  • سرمایه سیاسی و ارتباط آن با قدرت: چارچوبی برای یکپارچه سازی حوزه سیاست 

    محمدی خانقاهی, محسن؛ بلباسی, میثم؛ ابراهیمی, علی (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: هدف مقالۀ حاضر، ارائۀ مفهومی از سرمایۀ سیاسی بود که امکان یکپارچه‌سازی حوزۀ سیاسی را فراهم می‌کند و در نتیجه، با امکان تجزیه و تحلیل اینکه چگونه افراد می‌توانند از سرمایۀ اجتماعی برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده ...

  • شناسایی ظرفیت‌ها و کارکردهای مساجد در حوزه اقتصادی با استفاده از روش تحلیل مضمون 

    میرباقری, سید محسن (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: از صدر اسلام تاکنون، مساجد یکی از مهم‌ترین پایگاههای اعتقادی، اجتماعی و سیاسی بوده و نقش مؤثری در زندگی مسلمانان داشته است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی فرصتها و پتانسیلهای مساجد در زمینه‌های اقتصادی و ارائۀ راهکارهایی ...

  • کاربست روش«معناشناسی ساختاری کاربردی» ابزاری کارآمد جهت کشف ساختار و غرض سوره؛ (مطالعه موردی سوره جمعه) 

    دهقانی, فرزاد؛ علی آبادی راوری, مهدیه؛ سلمان زاده, جواد (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: نوشتار حاضر به دنبال معرفی «معناشناسی ساختاری کاربردی» و کاربست آن در کشف ساختار و غرض سوره‌ها با مطالعۀ موردیِ سورۀ جمعه بود. همچنین بر اساس روش، به دنبال مفاهیم کلیدی، محوری، سیاق و دسته‌های سورۀ جمعه در راستای کشف ...

  • رویکردی تحلیلی بر نقش خودشناسی در خودسازی بر مبنای نهج البلاغه 

    طهماسبی بلداجی, اصغر (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: یکی از موارد مهمی که در آموزه‌های دینی بر آن تأکید شده، خودشناسی است. از نگاه معرفتی، انسان با قابلیتهای متعددی که خداوند به او عطا کرده، بر بسیاری از موجودات برتری دارد. در آموزه‌های امام علی(ع) به شناخت انسان از ...

  • تبیین و نقد مبانی آزادی آکادمیک در غرب 

    قادری مقدم, محمدابراهیم؛ کریمی عقدا, هادی (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: این مقاله در راستای زمینه‌سازی تدوین نظریۀ اسلامی آزادی آکادمیک تحریر شد و در صدد بود با بررسی پیشینه و مبادی آزادی آکادمیک در غرب، معنا و قلمرو آزادی آکادمیک را تبیین و مبانی آن را استخراج و نقد کند. روش: در این مقاله ...

  • رابطه اعتقادات دینی و گفتمان در شکل‌گیری هویت اجتماعی دانشجویان 

    نصیری, بتول؛ گرجیان, بهمن (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: زبان ابزاری برای تبادل اطلاعات و انعکاس واقعیتهاست و در شکل‌گیری اعتقادات و نظام فکری افراد نقش مؤثری ایفا می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، کنکاش پیرامون چگونگی بهره‌گیری از امکانات و قابلیتهای زبانی و دستوری و رمزگشایی از ...

  • بررسی تحلیلی بنیان‌های فردگرایی معنویت مدرن بر اساس اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) 

    احدی, زهرا؛ هاشمیان, فاطمه سادات (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: معنویت مدرن تحت تأثیر مبانی انسان‌شناختی مدرنیسم، از جمله فردگرایی شکل گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و نقد پیامدهای فردگرایی بر معنویت مدرن بر اساس اندیشه‌‌های علامه طباطبایی بود. روش: این تحقیق به روش توصیفی- ...

  • پیش فرض های محمد شحرور در الکتاب و القرآن؛ بازشناسی، تحلیل و نقد 

    رجب زاده, شیرین؛ خسروپناه, عبدالحسین (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: هدف از نگارش این مقاله، بازشناسی، تحلیل و نقد پیش‌فرضهای خاص و شبهه‌انگیز محمد شحرور در مهم‌ترین اثرش الکتاب و القرآن بود. روش: روش تحقیق استفاده شده، توصیفی- تحلیلی بود. یافته‌ها: پیش‌فرضهای شحرور در سه حوزۀ قرآن‌شناختی، ...

  • بررسی آموزش محتوای درس اندیشه اسلامی 2به شیوه نیاز محور بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان (مطالعه موردی:دانشجویان پسر دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان) 

    کهنوجی, مرضیه؛ کامیاب, حسین (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2025-02-19)
    هدف: این تحقیق با هدف بررسی تأثیرآموزش محتوای درس اندیشۀ اسلامی 2 به شیوۀ نیازمحور بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پسر دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر، شبه‌آزمایشی بود. برای دسترسی به اهداف، ...

  • چکیده های لاتین 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2024-05-21)

  • سخن فصل 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2024-05-21)

  • چکیده های لاتین 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2024-08-22)

  • سخن فصل 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2024-08-22)

  • چکیده های لاتین 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2023-05-22)

  • سخن فصل 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2023-05-22)

  • نقد تأثیر تصوّف بر آداب «استاد و شاگرد» در کتب تعلیم و تربیت اسلامی قرون میانه(4 تا 7 ق) 

    حسینی, سید محمدرضا؛ یعقوبی, محمدطاهر؛ قریشی کرین, سید حسن؛ میکائیلی, محمدامین (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2022-02-20)
    هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رابطۀ «مرید و مرادی» صوفیه بر آداب «استاد و شاگرد» در رویکرد مبتنی بر کتاب و سنّتِ تعلیم و تربیت اسلامی و نقد آن بود. روش: روش این پژوهش، کیفی بود و با مراجعه به منابع تاریخی و کتب ...

  • ارائۀ الگوی قرآنی تغییر درونی مطلوب در انسان به روش نظریه ‏پردازی داده ‏بنیاد متنی 

    پاپی, سمیه؛ هاشمی, سید جلال؛ ولوی, پروانه؛ صفایی مقدم, مسعود (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2022-02-20)
    هدف: این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی قرآنی تغییر درونی مطلوب در انسان انجام شد. روش: روش پژوهش، نظریه‏پردازی داده‏بنیاد متنی بود. یافته‏ها و نتایج: در الگوی قرآنی به دست آمدۀ تغییر درونی مطلوب، عوامل علّی عبارتند از: هدایتگر ...

  • تبیین الگوی مفهومی تربیت معنوی مبتنی بر صحیفۀ سجادیه در تعلیم و تربیت 

    موسوی‎زاده, سید جلال؛ سلحشوری, احمد؛ فیاض, ایراندخت (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, 2022-02-20)
    هدف: پژوهش حاضر به منظور تبیین الگوی مفهومی تربیت معنوی مبتنی بر صحیفۀ سجادیه در تعلیم و تربیت انجام شد. روش: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و رویکرد زیربنایی آن، پژوهش کیفی است و برای تحلیل داده‎ها از روش تحلیل مفهومی و ...

View more