تأثیر برنامهریزی چندبعدی بر پرورش و تقویت مهارت پژوهشگری دانشآموزان ششم ابتدایی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
مختاری, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای داشتن دانشآموزان متفکر و پژوهنده امروزه بایستی مهارتهایی را به آنها آموخت که خود به دنبال یادگیری بروند در این راه توجه به همه ابعاد پرورشی دانشآموزان مهم است. برنامهریزی چندبعدی یک برنامهریزی کلنگر است که به تمامی ابعاد وجودی دانشآموزان توجه مینماید. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر برنامهریزی چندبعدی بر تقویت مهارت پژوهشگری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 80 دانشآموز (دختر و پسر) با استفاده از روش شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق استفاده از پرسشنامه سنجش مهارت پژوهشگری دانشآموزان (مختاری، زارعی،1390) برای پیشآزمون، پروژه زمین ما و آنچه در آن است و نهایتاً پرسشنامه سنجش مهارتهای پژوهشی و تفکری (شعبانی 1387) بود. نتایج بهطورکلی نشان داد که برنامهریزی چندبعدی نقش بسزایی در تقویت مهارت پژوهشگری دانشآموزان پایه ششم دارد و آنها در خرده مهارتهای پژوهشگری مانند قضاوت، ارزشیابی، کاوشگری و تفکر انتقادی رشد خوبی داشتند و تنها در خرده مهارت انتخاب و تصمیمگیری تغییر چندانی نسبت به پیشآزمون پیدا نکردند.
کلید واژگان
مهارتهای پژوهشگریتفکر انتقادی
برنامهریزی چندبعدی
کاوشگری
قضاوت
پایه ششم
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناس پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگیشاپا
2538-23492476-6569




