• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 2, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 2, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ی سواد رسانه‌ای مادران با مشکلات رفتاری و میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیکی در کودکان 4 تا 6 سال

    (ندگان)پدیدآور
    سلطانی, فرشتهکریم زاده, منصورهطهماسبی, سیامکبیگلریان, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.369 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سواد رسانه‌ای مادران و میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیکی در کودکان با مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال شهر مجن بوده است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در دسته تحقیقات همبستگی قرار دارد. جامعه موردمطالعه کلیه والدین و کودکان شهر مجن و نمونه موردمطالعه 85 نفر از مادران دارای کودک 4 تا 6 سال شهر مجن که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران، با برآورد ضریب اطمینان 95 درصدی و توان آزمون 80 درصدی، از مهدهای کودک و قرآنی و پیش‌دبستانی‌های سطح شهر، انتخاب شدند بودند. سه پرسشنامه: مشکلات رفتاری ASEBA، پرسشنامه سواد رسانه‌ای MLT-35 و پرسشنامه میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیک مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌های در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار Spss 22، انجام پذیرفته است. برای این منظور از آزمون‌های نرمال بودن دادهای کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تفاوت میانگین‌های من-ویتنی و t مستقل استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه‌ی مقیاس شکایات جسمانی با میزان استفاده از بازی‌های الکترونیکی، مقیاس‌های گوشه‌گیری، مشکلات توجه، رفتار پرخاشگرانه و مشکلات برونی‌سازی شده‌ی کلی با میزان بازی با گیم و مقیاس مشکلات خواب با میزان سرگرم شدن به موبایل در کودکان معنادار می‌باشد. بین سواد رسانه‌ای مادران با مقیاس‌های مشکلات رفتاری در کودکان هیچ ارتباطی یافت نشد. بین سطح تحصیلات مادران و مشکلات توجه کودکان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد بین سواد رسانه‌ای مادران با میزان بازی‌های الکترونیکی در کودکان رابطه وجود دارد. بین دو گروه دختر و پسر در میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیک تفاوتی یافت نشد اما بین مشکلات رفتاری درونی سازی شده در دو گروه تفاوت معنادار بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش هرچه استفاده کودک از برخی رسانه‌ها مانند تلویزیون و تلفن همراه بیشتر باشد شیوع و بروز برخی مشکلات درونی و برونی‌سازی شده نیز در او بیشتر است و از طرف دیگر هر چه سواد رسانه‌ای در مادر بیشتر باشد کودک میزان استفاده کمتری از برخی رسانه‌ها دارد.
    کلید واژگان
    مشکلات رفتاری
    رسانه‌های الکترونیکی
    سواد رسانه‌ای

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد گروه پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    دانشیار گروه پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران
    استادیار گروه پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران
    دانشیار آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران

    شاپا
    2538-2349
    2476-6569
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/soece.2020.41398.1212
    http://soece.atu.ac.ir/article_11817.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437620

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب