نقش تعدیلگر کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط دارویی
(ندگان)پدیدآور
بیک زاده عباسی, فرزانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
همه گیری کووید19، همانطور که زندگی و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، به روشهای مختلف بر رشته بازاریابی تأثیرخواهد گذاشت. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش تعدیلگری کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و عملکرد بازاریابی شرکتهای دارویی می باشد. برای انتخاب جامعه آماری با استفاده از محدودیت تعداد محصولات تولیدی در شرکتهای دارویی غیر بورسی، تعداد 660 شرکت انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی 242 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شده است. داده های تحقیق توسط پرسشنامه موفقیت کسب و کار با ابعاد مشخصه های شرکت، مدیریت و دانش، محصولات و خدمات، مشتری و بازار، نحوه انجام کار و همکاری، منابع و امور مالی، استراتژی و محیط خارجی و پرسشنامه عملکرد بازاریابی با ابعاد نتایج ذهنی مصرف کننده، نتایج رفتار مصرف کننده، نتایج بازار و نتایج مالی و سوالات مربوط به وضعیت کووید 19 در کشور، جمع آوری شده است. پرسشنامه ها بین مدیران در نمونه آماری توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه دو متغیر عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در هر دو گروه (شرایط بحرانی و غیر بحرانی کووید 19)، با استفاده از روش پارامتریک، معنادار بوده است. زمانی که شرایط بحرانی نباشد، رابطه بین عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی قوی تر از زمانی است که شرایط بحرانی باشد. همچنین کووید 19 رابطه استراتژی با عملکرد بازاریابی را تعدیل میکند
کلید واژگان
کووید 19موفقیت کسب و کار
عملکرد بازاریابی
کسب و کارهای کوچک و متوسط
شرکت های کوچک و متوسط و بین المللی شدن
تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01



