کنترل همزمان سامانه تعلیق فعال و ترمز ضد قفل بر اساس الگوریتم غیرخطی توسعه یافته مود لغزشی
(ندگان)پدیدآور
ابطحی, سید مهدیمیررحیمی, سید امیرحسین
نوع مدرک
Textگرایش دینامیک،ارتعاشات و کنترل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله کنترل همزمان سامانه تعلیق فعال و ترمز ضد قفل خودرو با استفاده از الگوریتم کنترل مود لغزشی بهبود یافته با روش PID مورد بررسی قرار گرفته است. مدل دینامیکی سامانه شامل سامانه تعلیق فعال و ترمز بر اساس معادلات نیوتن-اولر و همچنین تایر بر مبنای مدل پاژیکا میباشد. با همزمانی سامانههای کنترلی تعلیق و ترمز، در کنار افزایش ایمنی خودرو، از تاثیرات مثبت سامانه تعلیق فعال روی سامانه ترمز بهره برده شود. با کمک الگوریتم نوین کنترلی مقاوم، با افزایش نیروی عمودی بر روی تایر توسط عملگر هیدرولیکی سامانه تعلیق فعال، نیروی اصطکاک بین تایر و جاده بیشتر شده که در پی آن مسافت توقف کمتر و باعث ارتقا عملکرد سامانه ترمزگیری میشود. در عین حال سامانه کنترلی یکپارچه عملکرد مناسب سامانه تعلیق را نیز حفظ میکند. در الگوریتم کنترلی توسعه یافتهی مود لغزشی، با طراحی سطح لغزش براساس روش PID، بطور نوآورانه به کاهش پدیده چترینگ در سیگنالهای ورودی منجر میشود. نتایج حاصل از شبیهسازی سامانه کنترلی نوین SMC-PID مبین کاهش مسافت توقف، حفظ خوشسواری خودرو و در عین کاهش مصرف انرژی میباشد.
کلید واژگان
کنترل مود لغزشیسامانه تعلیق فعال
ترمز ضد قفل
مسافت توقف
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-12-211399-10-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشکده صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی قزویندانشکده صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین



