طراحی سیستم خنککاری برای باتری لیتوم- یون در نرخ دشارژهای مختلف با مدلسازی الکتریکی- حرارتی
(ندگان)پدیدآور
میر محمدی, علیالهیاری, سعید
نوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله یک نمونه باتری لیتیوم-یون مدلسازی الکتریکی و حرارتی شده است. افزایش دما و کاهش ولتاژ باتری در هنگام دشارژ آن با حل معادلات حاکم مشخص شد. معادله انرژی و معادلات الکتریکی با استفاده از روش حجم محدود با کمک دینامیک سیالات محاسباتی حل عددی شد. نتایج نشان داد در نرخ جریان دشارژ باتری برابر با c1، دمای باتری به 54 درجه سلسیوس و در نرخ جریان دشارژ c2 دمای باتری به 83 درجه سلسیوس میرسد که این دماها میتواند موجب آسیب رسیدن به باتری شود. برای جلوگیری از این مشکل یک سیستم خنککاری طراحی شد که با عبور جریان آب با سرعت 2/0 متر بر ثانیه و با دمای 25 درجه سلسیوس، دمای باتری در نرخ دشارژ c1 به 31 درجه سلسیوس و در نرخ دشارژ c2 به 40 درجه سلسیوس کاهش یافت. همچنین برای خنککاری بیشتر، جریان آب با سرعت 2/0 متر بر ثانیه و دمای 15 درجه سلسیوس آزمایش شد و در نتیجه آن دمای باتری در نرخ دشارژ c2 به 37 درجه سلسیوس کاهش یافت که این دما در محدوده مجاز قرار میگیرد.
کلید واژگان
باتری لیتیوم-یوندشارژ
طراحی
سیستم خنککاری
مدلسازی
الکتریکی-حرارتی
سیستمهای انرژی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-04-211400-02-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران



