مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تحلیل ارتعاشات آزاد صفحههای ساندویچی ساخته شده از مواد خواص گرادیانی تقویت شده با گرافن و هسته الکترورئولوژیکال
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)در این مقاله به بررسی ارتعاشات آزاد و ضریب میرایی صفحههای ساندویچی با رویه های ساخته شده از مواد خواص گرادیانی تقویت شده با گرافن و هسته الکترورئولوژیکال پرداخته شده است. جهت بررسی اثرات تقویت کننده، توزیعهای گوناگون ...
-
مدلسازی تثبیت شکستگی سر آرنج استخوان اولنا با روش اجزای محدود
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)در این پژوهش یک صفحه تثبیتکننده شکستگی سر آرنج استخوان اولنا ارائه شده است و عملکرد آن با بکارگیری روش اجزای محدود مورد تحلیل قرار گرفته است. از چهار عدد پیچ برای تثبیت شکستگی استفاده میشود و پاسخ استخوان سالم و شکستهی ...
-
مطالعه مقایسهای و ارائه رویکردی دقیق جهت تشخیص آسیب سازههای قابی مبتنی بر مدلهای شبکه عصبی عمیق
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)در چند دهه اخیر، روشهای مبتنی بر داده، اثربخشی بالایی در زمینه پایش سلامت سازهها با رویکرد تشخیص آسیب نشان دادهاند. در گذشته، استفاده از سیگنالهای خام حسگرهای سری زمانی برای عیبیابی سازهها به دلیل ابعاد بالای ذاتی ...
-
مدلسازی دینامیکی و بررسی چرخه حیات یک اتوبوس هیدروژنی: با تأکید برتأثیر تخریب پیل-سوختی و باتری
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)بهرهگیری از فناوری پیلسوختی چشمانداز روشنی را برای ظهور و توسعه خودروهای هیدروژنی فراهم آورده است با این حال وجود برخی از چالشهای مهم نظیر هزینه بالای ناشی از تخریب پیلسوختی و باتری، طول عمر کوتاه و پیچیدگی ذاتی سیستم، ...
-
تحلیل اثر انحرافهای ابعادی بر نیروها و گشتاورهای نامتعادل دینامیکی موتور درونسوز چهار سیلندر
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)در پژوهش حاضر، تأثیر رواداریهای ابعادی اجزای یک موتور درونسوز چهار سیلندر بهعنوان یک عامل مهم در تعادل دینامیکی موتور، بررسی میگردد و در تحلیل رواداری، نیرو و گشتاورهای نامتعادل روی این سازوکار درنظر گرفته میشود. در ...
-
بررسی عددی عملکرد محفظه احتراق قوطی-حلقوی در شرایط مختلف عملکردی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2026-04-21)در کار حاضر یک قطاع 60 درجهای از محفظه احتراق قوطی-حلقوی مربوط به یک موتور توربوپراپ، مورد بررسی و شبیهسازی عددی قرارگرفته است. در اینکار برخلاف کارهای قبلی صورت گرفته، روی شبیهسازی احتراق و جریان احتراقی درون محفظه ...
-
مطالعه عددی افزایش انتقال گرما و رفتار جریان سیال در تعامل سیال-سازه برای کانال با بهرهگیری از دیوارهای منعطف نوسانگر
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)پژوهش حاضر با استفاده از برهم کنش سازه ـ سیال به بررسی خنککاری یک صفحهی مستطیلی گرم از طریق جریان سیال درکانال با بهرهگیری از دو دیوار الاستیکی در شرایط نوسانی با اعمال نیروی خارجی پرداخته است. جریان سیال تراکمناپذیر ...
-
بررسی عددی تاثیر زاویه حمله ایرفویل و فاصله افقی بین استوانه دایروی و ایرفویل بر سرعت متوسط بیبعد، گردابه، ضریب پسا، سرعت نقصانی و پهنای دنباله در رژیم جریان آشفته
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)اکثر ترکیبهای مهندسی به صورت مجموعهای از دو یا چند جسم جریان بند و خط جریانی نزدیک به هم در معرض جریان هستند. قرارگیری چند جسم با فاصله نزدیک به هم، منجر به تداخل دنباله میشود. این پدیده با تحت تاثیر قرار دادن فیزیک ...
-
کنترل ردگیری پهپادهای بالدیس بدون سکان عمودی با پسخور خروجی مبتنی بر کنترل کننده مود لغزشی بهینه با عامل انتگرالی و مشاهدهگر مود لغزشی مقاوم
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)پهپادهای بالدیس بدون سکان عمودی به دلیل فقدان پایدارکنندههای افقی و عمودی متداول، با چالشهای خاصی در زمینه پایداری، کنترل ردگیری، و تخمین دقیق حالتها مواجه هستند. ساختار پیشنهادی در این مقاله با افزودن انتگرال خطای ...
-
طراحی و مدلسازی کنترلگر دوسطحی Fuzzy-PID با استراتژی min-max برای مدل ترمودینامیکی موتور توربوجت یک جت آموزشی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در این پژوهش یک مدلسازی دقیق از رفتار ترمودینامیکی موتور توربین گاز هوایی با کاربرد در جت آموزشی انجام شده است که در آن دینامیک حجم، دینامیک شفت و اثرات تغییر ارتفاع و عدد ماخ لحاظ شده است. برای دستیابی به حفظ موتور در ...
-
کاهش مکانیزم واکنش متان به کمک روش کمینهسازی خطای شبیهسازی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)کاهش مکانیزمهای بزرگ یکی از موضوعات مورد علاقه و ضروری در شبیهسازی فرایندهای احتراقی است. اهمیت این موضوع از آن جا است که کاهش مکانیزمهای بزرگ منجر به کاهش زمان و هزینه در شبیهسازیهای احتراقی میگردد. هدف اصلی در این ...
-
اثرات هیدروترمودینامیک و هندسه مجرای آب خنککن بر جذب بخار در یک فیلم محلول لیتیوم بروماید ریزان
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در پژوهش حاضر، تاثیر دبی جرمی، دما، شکل دیواره خنککاری و هندسه مجرای خنککن بر پدیده جذب بخار آب در فیلم ریزان لیتیوم بروماید بررسی میشود. مدلسازی عددی فرآیند جذب با استفاده از یک الگوریتم تعقیب سطحفاصل کاملاً همگیر ...
-
بررسی انتقال گرمای تغییر فاز در چاه گرمایی حلقوی پر شده با ماده تغییر فاز دهنده-فوم فلزی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در این مقاله، انتقال گرما در یک چاه گرمایی حلقوی شامل ماده تغییر فاز دهنده بصورت عددی بررسی شده است. سطح داخلی چاه گرمایی در معرض شار گرمایی پالسی گذرا قرار دارد و سطح بیرونی آن با همرفت طبیعی خنک میشود. تحت این شرایط، ...
-
بررسی عددی انتقال گرمای جریان سیال در کانال شامل استوانه با دو مولد گردابه انعطافپذیر تحت شرایط جریان ورودی سینوسی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در این مطالعه، رفتار هیدرودینامیکی و انتقال گرمای جریان سیال جاری در یک کانال با دیوارههای گرم در حضور پرههای انعطافپذیر (مولد گردابه) مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سیال ورودی به کانال با پروفیل سینوسی تعریف شده است ...
-
بهینه سازی مبادله کن گرمایی لوله پره دار با استفاده از روش جدید شاهین هریس و بررسی تاثیر استفاده از نانوذره بر تحلیل ترمودینامیکی آن
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)مبادلهکنهای گرمایی لوله پرهدار در بسیاری از کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش برگشتناپذیریها در استفاده از این تجهیزات اهمیت بسیاری دارد. در این تحقیق دو نانوذره گرافن و نقره ...
-
تحلیل عددی تنش و گرمای تولید شده در مجموعه کمک فنر چرخ هواپیما
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)کار حاضر شبیه سازی کمک فنر مورد استفاده در تجهیزات فرود یک هواپیما می باشد. تمامی معادلات به روش المان محدود حل میگردند و نوع شبکه بندی بی سازمان برای همگرایی سریعتر بهره گرفته میشود. در گام نخست برای اعتبارسنجی مدل مورد ...
-
مدلسازی و کنترل پهپاد کجپروانه با استفاده از کنترلکننده مد لغزشی مرتبه دو
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در این پژوهش، یک رویکرد نوین برای کنترل وضعیت یک پهپاد هیبریدی با سه موتور و قابلیت کجشدن هر سه موتور در مد پرواز عمودی و مد بال ثابت (گذر از حالت پرواز عمودی به پرواز افقی)، ارائه شده است. مدلسازی دینامیکی پرنده با ...
-
مدلسازی و شبیهسازی یک جداکننده مبتنی بر دیالکتروفورز ولتاژ پایین با متمرکزکنندههای الکترودی برای جداسازی سلولهای خون
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در این پژوهش، شبیه سازی یک میکروسیستم نوین برای جداسازی کارآمد پلاکتها از گلبولهای قرمز خون (RBC) ارائه شده است. این دستگاه میکروسیالی با بهرهگیری از نیروی دیالکتروفورز (DEP) و اعمال ولتاژ پایین بر روی متمرکزکنندههای ...
-
بررسی کمی و کیفی پارامترهای مؤثر بر مدل اصطکاکی HK در فاز اول جابهجایی نانوذره طلا مبتنی بر میکروسکوپ نیروی اتمی
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)در مقیاس میکرو/نانو اصطکاک و چسبندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین استفاده از مدلهای اصطکاکی مانند مدل اصطکاکی HK میتواند بهدقت نتایج حاصل از شبیهسازی جابهجایی نانوذارات کمک کند. فاز اول جابهجایی نانو ذرات ...
-
ارائه یک روش مقاوم به خطای رانش برای تخمین موقعیت با حسگر واحد اندازهگیری اینرسی بر اساس فیلتر کالمن
(رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2025-01-20)تخمین موقعیت یک چالش کلیدی در بسیاری از کاربردها است که معمولاً از حسگرهای واحد اندازهگیری اینرسی (IMU) برای این منظور استفاده میشود. انتگرالگیری از شتاب تجربی اندازهگیریشده توسط IMUها، ممکن است منجر به سیگنالی شود ...



