| dc.contributor.author | میر محمدی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | الهیاری, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-22T18:42:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-13T18:42:03Z | |
| dc.date.available | 1399-07-22T18:42:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-13T18:42:03Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-05-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-02-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میر محمدی, علی, الهیاری, سعید. (1400). طراحی سیستم خنککاری برای باتری لیتوم- یون در نرخ دشارژهای مختلف با مدلسازی الکتریکی- حرارتی. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 51(1), 239-246. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-5148 | |
| dc.identifier.uri | https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_10467.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435414 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله یک نمونه باتری لیتیوم-یون مدلسازی الکتریکی و حرارتی شده است. افزایش دما و کاهش ولتاژ باتری در هنگام دشارژ آن با حل معادلات حاکم مشخص شد. معادله انرژی و معادلات الکتریکی با استفاده از روش حجم محدود با کمک دینامیک سیالات محاسباتی حل عددی شد. نتایج نشان داد در نرخ جریان دشارژ باتری برابر با c1، دمای باتری به 54 درجه سلسیوس و در نرخ جریان دشارژ c2 دمای باتری به 83 درجه سلسیوس میرسد که این دماها میتواند موجب آسیب رسیدن به باتری شود. برای جلوگیری از این مشکل یک سیستم خنککاری طراحی شد که با عبور جریان آب با سرعت 2/0 متر بر ثانیه و با دمای 25 درجه سلسیوس، دمای باتری در نرخ دشارژ c1 به 31 درجه سلسیوس و در نرخ دشارژ c2 به 40 درجه سلسیوس کاهش یافت. همچنین برای خنککاری بیشتر، جریان آب با سرعت 2/0 متر بر ثانیه و دمای 15 درجه سلسیوس آزمایش شد و در نتیجه آن دمای باتری در نرخ دشارژ c2 به 37 درجه سلسیوس کاهش یافت که این دما در محدوده مجاز قرار میگیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Mechanical Engineering | en_US |
| dc.subject | باتری لیتیوم-یون | fa_IR |
| dc.subject | دشارژ | fa_IR |
| dc.subject | طراحی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم خنککاری | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی | fa_IR |
| dc.subject | الکتریکی-حرارتی | fa_IR |
| dc.subject | سیستمهای انرژی | fa_IR |
| dc.title | طراحی سیستم خنککاری برای باتری لیتوم- یون در نرخ دشارژهای مختلف با مدلسازی الکتریکی- حرارتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی کامل | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 51 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 239 | |
| dc.citation.epage | 246 | |