تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتها در صنایع مختلف
(ندگان)پدیدآور
نمازی, محمدمقیمی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: نوآوری به شرکتها توانایی میدهد تا بتوانند به رقابت و تغییرات محیطی بهتر پاسخ داده و با کسب قابلیتهای جدید، به عملکرد مالی مطلوبتری دسترسی پیدا کنند. هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر رابطه بین نوآوری و عملکرد مالی شرکتها در صنایع مختلف است. روش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل 184 شرکت بورسی (سال ـ شرکت 1840) در بازه زمانی 1386ـ 1395 است. بهمنظور بررسی تأثیر متغیرها از روش معادلات ساختاری و برای تحلیل الگوها از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که در بورس اوراق بهادار تهران، نوآوری در صنعت دارویی، شیمیایی و پلاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیری بیشتری روی عملکرد مالی دارد. مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت کانیها و دارویی، شیمیایی و لاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیر بیشتری بر عملکرد مالی شرکتها دارد. با افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی، عملکرد شرکتها بهمراتب بهبود پیدا میکند. نتیجهگیری: هنگامی که مسئولیت اجتماعی بهعنوان متغیر تعدیلی در نظر گرفته میشود، قدرت مدل در تمامی صنایع افزایش مییابد، اما تأثیر آن در صنعت کاشی، سیمان، آهک و گچ و همچنین صنعت کانیها بیشتر از سایر صنایع است. این یافتهها اهمیت نوآوری و مسئولیت اجتماعی در عملکرد سازمان را نشان میدهند.
کلید واژگان
عملکرد مالیمسئولیت اجتماعی
معادلات ساختاری
متغیر تعدیلی
نوآوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




