رابطه محتوای اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی و معیارهای سنّتی با ارزش افزوده بازار شرکتها
(ندگان)پدیدآور
اسعدی, عبدالرضازندهدل, احمدکیانی نژاد, آزادهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزیابی عملکرد شرکتها، فرآیندی است که به سهامداران و سرمایهگذاران در اتخاذ تصمیمهای بهینۀ سرمایهگذاری کمک میکند. این پژوهش اثر محتوای نسبی و فزایندۀ اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی را در مقایسه با معیارهای سنّتی، مانند بازده حقوق صاحبان سهام، سود خالص پس از کسر مالیات و سود هر سهم بر ارزش افزوده بازار، معیار مطلوبی برای ارزیابی عملکرد شناسایی کرده و مورد بررسی قرار میدهد. فرضیههای این پژوهش با استفاده از ساختار دادههای ترکیبی و مدلهای اقتصادسنجی مربوطه، برای نمونهای شامل 140 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، بین سالهای 1390-1385 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که محتوای اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی نسبت به بازده حقوق صاحبان سهام، سود خالص پس از کسر مالیات و سود هر سهم در بیان تغییرات ارزش افزوده بازار برتری ندارد، اما ورود همزمان ارزش افزوده اقتصادی در کنار معیارهای سنّتی، توان توضیحی ارزش افزوده بازار را افزایش میدهد. بهگفتهای، ارزش افزوده اقتصادی دارای محتوای اطلاعاتی فزاینده است
کلید واژگان
ارزش افزوده اقتصادیارزش افزوده بازار
محتوای اطلاعاتی نسبی
محتوای فزایندۀ اطلاعاتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت مالی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایراناستادیار آمار کاربردی، گروه آمار و ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایران
کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




