بررسی نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایه هفتم متوسطه شهر مشهد
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده, هادیمنظری توکلی, حمدا…کارشکی, حسینخضری مقدم, نوشیرواننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر پایه هفتم دبیرستانهای دولتی منطقه تبادکان تشکیل میدادند؛ از این جامعه تعداد 263 نفر آزمودنی با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند، سپس پرسشنامه سبکهای شناختی وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه «آزمون گروهی اشکال نهفته»، پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی و همکاران (2001) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی به آنان ارائه و دادهها جمعآوری گردید. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و خودکارآمدی ریاضی بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت ریاضی دارد. دانشآموزانی که سبکشناختی ناوابسته به زمینه دارند، میزان خودکارآمدی ریاضی بیشتری را گزارش کردهاند. همچنین دانشآموزان با سبکشناختی ناوابسته به زمینه نمره اهداف تبحری بیشتری دارند و دانشآموزان با سبکشناختی وابسته به زمینه نمره اهداف اجتنابی بیشتری دارند. اهداف تبحری با خودکارآمدی ریاضی رابطه معنادار دارد. بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف رویکردی ارتباط معناداری در جهت مستقیم وجود دارد. بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف اجتنابی ارتباط منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که پیشرفت عملکرد تحصیلی ریاضی بهتنهایی از طریق اهداف پیشرفت، سبکشناختی و میزان خودکارآمدی قابل پیشبینی است، ولی در تحلیل رگرسیون گامبهگام مشخص گردید که سهم باورهای خودکارآمدی ریاضی بیشتر از اهداف پیشرفت و سبکشناختی است.
کلید واژگان
سبکهای شناختیاهداف پیشرفت
خودکارآمدی ریاضی
پیشرفت ریاضی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01




