• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش سبک‌های شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان پایه هفتم متوسطه شهر مشهد

    (ندگان)پدیدآور
    تقی زاده, هادیمنظری توکلی, حمدا…کارشکی, حسینخضری مقدم, نوشیروان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.469 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سبک‌های شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانش­آموزان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان پسر پایه ‌هفتم دبیرستان‌های دولتی منطقه تبادکان تشکیل می­دادند؛ از این جامعه تعداد 263 نفر آزمودنی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند، سپس پرسشنامه سبک‌های شناختی وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه «آزمون گروهی اشکال نهفته»، پرسشنامه ‌جهت‌گیری هدفی میدگلی و همکاران (2001) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی به آنان ارائه و داده‌ها جمع‌آوری گردید. داده‌ها با روش آماری همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک‌های شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و خودکارآمدی ریاضی بیش‌ترین سهم را در پیش‌بینی پیشرفت ریاضی دارد. دانش‌آموزانی که سبک‌شناختی ناوابسته به زمینه دارند، میزان خودکارآمدی ریاضی بیشتری را گزارش کرده‌اند. همچنین دانش­آموزان با سبک‌شناختی ناوابسته به زمینه نمره اهداف تبحری بیشتری دارند و دانش‌آموزان با سبک‌شناختی وابسته به زمینه نمره‌ اهداف اجتنابی بیشتری دارند. اهداف تبحری با خودکارآمدی ریاضی رابطه معنادار دارد. بین میزان خودکارآمدی و نمره‌ هدف رویکردی ارتباط معناداری در جهت مستقیم وجود دارد. بین میزان خودکارآمدی و نمره‌ هدف اجتنابی ارتباط منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که پیشرفت عملکرد تحصیلی ریاضی به‌تنهایی از طریق اهداف پیشرفت، سبک‌شناختی و میزان خودکارآمدی قابل پیش‌بینی است، ولی در تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام مشخص گردید که سهم باورهای خودکارآمدی ریاضی بیشتر از اهداف پیشرفت و سبک‌شناختی است.
    کلید واژگان
    سبک‌های شناختی
    اهداف پیشرفت
    خودکارآمدی ریاضی
    پیشرفت ریاضی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-04-21
    1394-02-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور

    URI
    http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2185.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427769

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب