بررسی تأثیرمدل معنایی-نمادی بر افزایش قدرت تجسم و هوش شناختی دانشجویان معماری
(ندگان)پدیدآور
کاروان, فرهادطلیسچی, غلامرضاحق طلب, طاهرهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: بسیاری از شکستهای یادگیری به علت نداشتن تواناییهای هوشی، خلاقیت و قدرت تجسم در یادگیرندگان است. آموزش معنایی - نمادی یکی از راهبردهای شناختی است که میتواند بر تواناییهای شناختی تأثیر داشته باشد. هدف از این پژوهش،بررسی میزان تأثیر آموزش معنایی - نمادی بر قدرت تجسمی و هوش شناختی دانشجویان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویانی که در دروس ترسیمی نمرات کمی داشتند بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر ) تقسیم شدند. گروه آزمایشی بهمدت 8 جلسه مورد آموزش معنایی-نمادی قرار گرفت. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای قدرت تجسم و خلاقیت عابدی بود. یافتهها: جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیشفرضها و از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و دو متغیره MANCOVA استفاده شد، نتایج نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی بر قدرت تجسم دانشجویان مؤثر بوده است ولی بر هوش شناختی دانشجویان تأثیری نداشته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی در افزایش قدرت تجسم دانشجویان معماری تأثیر دارد و در نتیجه به ارتقای سطح کیفی دانشجویان معماری در قدرت ترسیم و طراحی کمک میکند. ولی بر میزان هوش دانشجویان مؤثر نبوده است.
کلید واژگان
دانشجویان معماریقدرت تجسم
مدل معنایی-نمادی
هوش شناختی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.استادیار گروه معماری، دانشگاه بوعلی سینا
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر
شاپا
2423-79062423-7620




