مقایسه تأثیر آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
منتظر, ناصردوستی, یارعلیحسن زاده, رمضاننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه نابرابر بود. نمونه پژوهش شامل 71 نفر (گروه آزمایش شایستگی هیجانی 24 نفر، گروه آزمایشی حل مسئله 20 نفر و گروه گواه 27 نفر) از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهصورت تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) بود. برای گروههای آزمایشی، آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله طی 10 جلسه و بهمدت یک ماه آموزش داده شد، در این مدت آزمودنیهای گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس در اندازهگیریهای مکرر، نشان داد آموزش شایستگی هیجانی سبب افزایش تحمل پریشانی در دانشجویان میشود. آموزش حل مسئله نیز سبب افزایش تحمل پریشـانی در دانشجویان میشود. همچنین، یافتهها نشان داد بین تأثیر دو گروه شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: این نتایج میتواند پشتوانهای برای بهکارگیری شایستگی هیجانی و حل مسئله برای افزایش تحمل پریشانی در دانشجویان باشد.
کلید واژگان
آموزش شایستگی هیجانیآموزش حل مسئله
تحمل پریشانی
دانشجو معلم
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران.
استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
شاپا
2423-79062423-7620