نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاری مقدم, نفیسهfa_IR
dc.contributor.authorدلاور, علیfa_IR
dc.contributor.authorدرتاج, فریبرزfa_IR
dc.contributor.authorحاجعلیزاده, کبریfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:09Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:09Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-22en_US
dc.date.submitted1396-06-31fa_IR
dc.identifier.citationیاری مقدم, نفیسه, دلاور, علی, درتاج, فریبرز, حاجعلیزاده, کبری. (1398). تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر همدان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(13), 1-20. doi: 10.22084/j.psychogy.2018.14615.1651fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14615.1651
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_3198.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416673
dc.description.abstractهدف: امروزه حجم قابل‌ توجهی از اطلاعات به‌صورت نوشتاری مبادله می‌گردد، لذا خواندن و درک مطلب به‌عنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است.خواندن و درک مطلب همواره به‌عنوان یکی از اولویت‌‌های مهم نظام‌‌های آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامه‌‌های درسی را به­ویژه در سال‌های نخستین تحصیل در برمی‌گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن به‌منظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانش‌آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود. روش: جامعه آماری شامل 12000 دانش‌آموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سال­تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانش‌آموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونه‌گیری خوش‌های چندمرحله‌ای انتخاب شدند. یافته­ها: در این پژوهش از مقیاس‌‌های خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Spss و Amos استفاده شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که این متغیر‌ها بر درک مطلب خواندن دانش‌آموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%، توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانش‌آموزان را تبیین کنند.fa_IR
dc.format.extent498
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14615.1651
dc.subjectدرک مطلب خواندنfa_IR
dc.subjectخودپنداره خواندنfa_IR
dc.subjectنگرش به خواندنfa_IR
dc.subjectعوامل شناختی فردیfa_IR
dc.titleتدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue13
dc.citation.spage1
dc.citation.epage20


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد