• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر همدان

    (ندگان)پدیدآور
    یاری مقدم, نفیسهدلاور, علیدرتاج, فریبرزحاجعلیزاده, کبری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    498.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: امروزه حجم قابل‌ توجهی از اطلاعات به‌صورت نوشتاری مبادله می‌گردد، لذا خواندن و درک مطلب به‌عنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است.خواندن و درک مطلب همواره به‌عنوان یکی از اولویت‌‌های مهم نظام‌‌های آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامه‌‌های درسی را به­ویژه در سال‌های نخستین تحصیل در برمی‌گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن به‌منظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانش‌آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود. روش: جامعه آماری شامل 12000 دانش‌آموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سال­تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانش‌آموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونه‌گیری خوش‌های چندمرحله‌ای انتخاب شدند. یافته­ها: در این پژوهش از مقیاس‌‌های خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Spss و Amos استفاده شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که این متغیر‌ها بر درک مطلب خواندن دانش‌آموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%، توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانش‌آموزان را تبیین کنند.
    کلید واژگان
    درک مطلب خواندن
    خودپنداره خواندن
    نگرش به خواندن
    عوامل شناختی فردی

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.
    استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14615.1651
    https://asj.basu.ac.ir/article_3198.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416673

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب