تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر همدان
(ندگان)پدیدآور
یاری مقدم, نفیسهدلاور, علیدرتاج, فریبرزحاجعلیزاده, کبرینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: امروزه حجم قابل توجهی از اطلاعات بهصورت نوشتاری مبادله میگردد، لذا خواندن و درک مطلب بهعنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است.خواندن و درک مطلب همواره بهعنوان یکی از اولویتهای مهم نظامهای آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامههای درسی را بهویژه در سالهای نخستین تحصیل در برمیگیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن بهمنظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود. روش: جامعه آماری شامل 12000 دانشآموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سالتحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانشآموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. یافتهها: در این پژوهش از مقیاسهای خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Spss و Amos استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که این متغیرها بر درک مطلب خواندن دانشآموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%، توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانشآموزان را تبیین کنند.
کلید واژگان
درک مطلب خواندنخودپنداره خواندن
نگرش به خواندن
عوامل شناختی فردی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
شاپا
2423-79062423-7620




