پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
عینی, سانازنریمانی, محمدبشرپور, سجادنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری هستند و میتوانند بهوسیله شیوههای گوناگون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشآموزان دختر بود.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. تعداد 150 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانی و حسینچاری، 2014) و مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری دانشآموزان (فیشر و همکاران، 2001) پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز براساس معدل کل (از شروع دبیرستان تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی 95-94) مشخص شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد خودمدیریتی یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکنند ( 001/0(p
کلید واژگان
یادگیری خودراهبرسرزندگی تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
دانشآموز
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2423-79062423-7620




