بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، بهروز رسانی و بازداری) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
(ندگان)پدیدآور
ارغوانی پیرسلامی, میناموسوی نسب, سیدمحمدحسینخضری مقدم, نوشیرواننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اختلال یادگیری، یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی میشود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است. روش: در این پژوهش تمام آزمایشی که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 44 دانشآموز دختر دارای اختلال یادگیری به صورت نمونهگیری هدفمند با جایگزینی تصادفی بهطور مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسهی 90 دقیقهای آموزشهای مربوط به توانمندسازی شناختی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون استروپ (جهت سنجش بازداری)، آزمون جمع و تفریق (جهت سنجش تغییر)، و آزمـون کارتها (جهت سنجش بهروز رسانی) بود. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی منجر به تقویت و بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان، در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل میشود. نتیجهگیری: از مداخله توانمندسازی شناختی میتوان برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده نمود.
کلید واژگان
توانمندسازی شناختیکارکردهای اجرایی
اختلال یادگیری
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرماناستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2423-79062423-7620




