• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، به‌روز رسانی و بازداری) دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    ارغوانی پیرسلامی, میناموسوی نسب, سیدمحمدحسینخضری مقدم, نوشیروان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    466.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: اختلال یادگیری، یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی می­شود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکرد اجرایی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری است. روش: در این پژوهش تمام آزمایشی که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد، 44 دانش­آموز دختر دارای اختلال یادگیری به صورت نمونه­گیری هدفمند با جایگزینی تصادفی به­طور مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه­ی 90 دقیقه­ای آموزش­های مربوط به توانمندسازی شناختی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون استروپ (جهت سنجش بازداری)، آزمون جمع و تفریق (جهت سنجش تغییر)، و آزمـون کارت­ها (جهت سنجش به­روز رسانی) بود. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی منجر به تقویت و بهبود کارکردهای اجرایی دانش­آموزان، در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل می­شود. نتیجه­گیری: از مداخله توانمندسازی شناختی می­توان برای بهبود کارکردهای اجرایی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری استفاده نمود.
    کلید واژگان
    توانمندسازی شناختی
    کارکردهای اجرایی
    اختلال یادگیری

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
    استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
    استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10997.1386
    https://asj.basu.ac.ir/article_1905.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416635

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب