• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 5, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز

    (ندگان)پدیدآور
    گلستان, فاطمهشهنی ییلاق, منیجهبهروزی, ناصرامیدیان, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    489.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود. روش: روش این پژوهش آزمایشی و از طرح گروه گواه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بوده است. برای انتخاب آزمودنی­ها از روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه ایلی­نویز و نظرسنجی از دبیران، 40 نفر از دانش­آموزان قلدر انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. دانش­آموزان هر دو گروه به سیاهه سازگاری برای دانش‌آموزان مدارس، مقیاس همدلی پایه و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی اولویس، پاسخ دادند. برنامه پیشگیری از قلدری برای گروه آزمایشی در 15 جلسه 90 دقیقه­ای به‌صورت دوبار در هفته، آموزش داده شد. سپس در مرحله پس­آزمون و پیگیری، هر دو گروه به پرسشنامه­های پژوهش پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک‌متغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه پیشگیری از قلدری باعث کاهش قلدری در گروه آزمایشی در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری شد. همچنین، میزان سازگاری و همدلی در گروه آزمایشی در مراحل پس­آزمون و پی­گیری افزایش یافت. نتیجه­گیری: کاربرد برنامه پیشگیری از قلدری می­تواند مشکلات مربوط به رفتارهای قلدری را در مدارس کاهش دهد.
    کلید واژگان
    برنامه پیشگیری از قلدری
    قلدری
    سازگاری
    همدلی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشیارگروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10949.1383
    https://asj.basu.ac.ir/article_1904.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416634

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب