بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
گلستان, فاطمهشهنی ییلاق, منیجهبهروزی, ناصرامیدیان, مرتضینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود. روش: روش این پژوهش آزمایشی و از طرح گروه گواه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بوده است. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه ایلینویز و نظرسنجی از دبیران، 40 نفر از دانشآموزان قلدر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان هر دو گروه به سیاهه سازگاری برای دانشآموزان مدارس، مقیاس همدلی پایه و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی اولویس، پاسخ دادند. برنامه پیشگیری از قلدری برای گروه آزمایشی در 15 جلسه 90 دقیقهای بهصورت دوبار در هفته، آموزش داده شد. سپس در مرحله پسآزمون و پیگیری، هر دو گروه به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تکمتغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه پیشگیری از قلدری باعث کاهش قلدری در گروه آزمایشی در مراحل پسآزمون و پیگیری شد. همچنین، میزان سازگاری و همدلی در گروه آزمایشی در مراحل پسآزمون و پیگیری افزایش یافت. نتیجهگیری: کاربرد برنامه پیشگیری از قلدری میتواند مشکلات مربوط به رفتارهای قلدری را در مدارس کاهش دهد.
کلید واژگان
برنامه پیشگیری از قلدریقلدری
سازگاری
همدلی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیارگروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2423-79062423-7620




