نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorاسدزاده, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorدرتاج, فریبرزfa_IR
dc.contributor.authorسعدی پور, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:01Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:01Z
dc.date.issued2017-07-23en_US
dc.date.issued1396-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-17en_US
dc.date.submitted1395-02-28fa_IR
dc.identifier.citationعزیزیان, مرضیه, اسدزاده, حسن, علیزاده, حمید, درتاج, فریبرز, سعدی پور, اسماعیل. (1396). طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌‌‌آموزان دیرآموز. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8), 113-137. doi: 10.22084/j.psychogy.2017.10458.1340fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10458.1340
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_1901.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416631
dc.description.abstractهدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای بسته‌ی آموزشی کارکردهای اجرایی و تعیین اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز پایه‌‌‌ی سوم ابتدایی انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. در طراحی و تدوین بسته‌ی آموزشی، 10 بازی آموزشی نرم‌افزاری و10بازی آموزشی مداد-کاغذی برای کارکردهای اجرایی توجه، حافظه‌ی کاری، بازداری، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی تهیه شد. به‌منظور بررسی تأثیر این بسته‌ی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی، 34 دانش‌آموز دیرآموز به‌روش نمونه‌گیری ترکیبی از مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 94-93، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به‌مدت بیست جلسه‌ی70 دقیقه‌ای مورد آموزش قرار گرفت. داده‌های به‌دست آمده از آزمون های هوشی ریون و پیشرفت تحصیلی خواندن، املاء و ریاضی، با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد، آموزش بسته‌ی کارکـردهای اجرایی توانسته در بهـبود پیشرفت تحـصیلی دانـش‌آموزان دیرآموز به‌طور معناداری مؤثر واقع شود. این بهبودی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز، به‌ترتیب در دروس خواندن، املاء، ریاضی مشاهده شد. با کنترل هوش و سن، از میزان تأثیر مداخله‌ی کارکردهای اجرایی بر درک مطلب کاسته شد، به‌طوری‌که تفاوت معناداری بین میانگین‌های آزمون درک مطلب آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در مجموع اثربخشی بسته‌ی آموزشی کارکردهای اجرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز پایه‌‌‌ی سوم ابتدایی را تأئید کرد.fa_IR
dc.format.extent531
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.10458.1340
dc.subjectآموزش کارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectخواندنfa_IR
dc.subjectدرک مطلبfa_IR
dc.subjectاملاءfa_IR
dc.subjectریاضیfa_IR
dc.subjectدیرآموزfa_IR
dc.titleطراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌‌‌آموزان دیرآموزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue8
dc.citation.spage113
dc.citation.epage137


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد