مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای، گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
دهقانزاده, حجتدهقانزاده, حسینشاهعلی زاده, محمدرستگارپور, حسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای، گانیه و روش مرسوم بر یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی (موضوعات پیچیده) میباشد. روش: برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دوم راهنمائی پسر شهر کرج و نمونه آن 60 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه گواه، آزمایشی یک و آزمایشی دو که بهترتیب با روشهای مرسوم، الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای و الگوی طراحی آموزشی گانیه، آموزش برای آنها ارائه شد، قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیشآزمون، پسآزمون اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون محققساخته بود که روایی آن از طریق چهار تن از معلمان درس موردنظر و پایایی آن از طریق دونیمهکردن 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شده است. یافتهها: دادههای جمع آوری شده با کمک آمار توصیفی و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که میانگین گروه کنترل و آزمایشها در پیشآزمون تفاوت چندانی ندارد، اما در پسآزمون، میانگین گروههای آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیشآزمونها، تفاوت مشاهده شده بین نمرات گروههای آزمایش و کنترل معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان دادند که تفاوت بین گروههای آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی چهار مؤلفهای و گانیه با 95درصد اطمینان معنادار میباشد. بدین ترتیب که الگوی طراحی آموزشی گانیه از روش مرسوم، و الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای از الگوی طراحی آموزشی گانیه در یادگیری درس علوم تجربی (آموزش موضوعات پیچیده) اثربخشی بیشتری دارند.
کلید واژگان
آموزشطراحی آموزشی
چهار مؤلفهای
گانیه
درس علوم تجربی
آموزش موضوعات پیچیده
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرسدکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
2423-79062423-7620




