تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, حسیننوروزی, داریوشزارعی زوارکی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون دو گروهی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان کبودرآهنگ بودند که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه این پژوهش 28 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگزین شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون محقق ساخته میزان یادگیری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. برای تعیین روایی آزمون محقق ساخته یادگیری از نظر متخصصان استفاده شد که روایی صوری آزمون مورد تأیید قرار گرفت و جهت تعیین پایایی آزمون از روش کودر و ریچاردسون استفادهشده است که پایایی این آزمون با این روش 79/0 به دست آمد. برای تعیین روایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی از ضریب همبستگی بین سؤالات استفادهشده است که روایی همسانی درونی که برای سؤالات گزارششده به ترتیب سؤالات پرسشنامه در دامنهای از 57/0 تا 3/0 میباشد، پایایی محاسبهشده برای این پرسشنامه نیز با دو روش آلفای کرانباخ و بازآزمایی به ترتیب 84/0 و 82/0 بهدستآمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفادهشده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از روش تدریس بایبی آموزشدیده بودند بیشتر از گروه سخنرانی بود. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان میدهد که روش تدریس بایبی میتواند میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشد.
کلید واژگان
روش تدریس بایبیمیزان یادگیری
انگیزش پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2423-79062423-7620




