بررسی نقش اعضای خانواده در تصمیمگیریهای خرید خانوادگی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, عباسنیکبخت, امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده نقش مهمی در تصمیمگیری دارد و اینکه چه کسی بیشترین نقش را در تصمیمگیریهای خرید خانوادگی دارد بستگی به شخصیت، جنسیت، علایق و نگرش افراد خانواده دارد بنابراین پذیرش دیدگاه افراد خانواده در تصمیمگیریها حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش اعضای خانواده (والدین و فرزندان) در تصمیمگیری خرید خانوادگی میباشد. این پژوهش ازنظر روش، پیمایشی و از نوع توصیفی میباشد. ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، تمام خانوادههای ساکن شهر شیراز میباشد که به روش نمونهگیری طبقهای در ده منطقه از شهر شیراز از بین خانوادههای ساکن این شهر، 323 خانواده انتخاب شد و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادها از آزمونهای کولموگروف، من ویتنی و کروسکال والیس و برای بررسی فرضیهها از معادلات ساختاری استفاده شد. در این پژوهش برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده و با استفاده از نرم SPSS محاسبه گردیده است. ازآنجاکه مقدار آلفای کرونباخ مربوط به هر شاخص از 0.7 بیشتر است شاخصها از پایایی مناسبی برخوردارند و برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوای استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که بین متغیرهای جمعیت شناختی و متغیر تصمیمگیری خرید رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیرهای ویژگیهای والدین و نوع محصول با تصمیمگیری خرید خانوادگی رابطه معناداری وجود دارد اما بین متغیر ویژگیهای خانواده و تصمیمگیری خرید رابطه معناداری وجود ندارد و این فرضیه رد شد.
کلید واژگان
خانوادهتصمیمگیری خرید
خرید خانوادگی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیرازدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
شاپا
2645-386X2645-3878




