بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاههای زنجیرهای
(ندگان)پدیدآور
غفاری آشتیانی, پیمانداودی, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل سبد خرید یکی از مهمترین کاربردهای دادهکاوی است که بر کشف الگوهای خرید به وسیله دادههای معاملات انجام شده، تمرکز میکند. در بسیاری از فروشگاهها تبادلات، تنها منبع اطلاعات فروش هستند که دادهکاوی میتواند از آن استفاده کند. دادهکاوی به علم استخراج دانش از دادههای خام گفته میشود و به وسیله کاوش دادههای موجود در بانکهای اطلاعاتی، اطلاعات و دانش مفید از دادهها را استخراج میکند. دادهکاوی در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرارمیگیرد و یکی از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. با توجه به اهمیت به کارگیری تکنیکهای دادهکاوی در استخراج دانش از حجم عظیم دادههای فروش و تأثیر استفاده از این اطلاعات در سودآوری و بهبود سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی به تحلیل سبد خرید مشتریان یکی از شعب فروشگاه زنجیرهای در شهر اراک بپردازیم. نتایج این مقاله نشان میدهد به کارگیری تکنیکهای دادهکاوی در کشف اقلامی که با هم خریداری میشوند باعث افزایش رضایت مشتریان و به دنبال آن سود فروشگاه میشود. در این راستا از الگوریتم اجتماع جهت کشف الگوی خرید مشتریان استفاده شدهاست. در نهایت راهکارهایی جهت بهبود عملکرد فروشگاه ارائه خواهد شد.
کلید واژگان
دادهکاویمدیریت ارتباط با مشتری
تحلیل سبد خرید
قواعد وابستگی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراککارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
شاپا
2645-386X2645-3878




