عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک توسط مشتریان و رتبه بندی آنها (مطالعۀ موردی: شعب بانک تجارت شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
تقوی فرد, محمدتقیترابی, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات"موبایل بانک" با استفاده از مدلی که بر اساس مدل پذیرش فن آوری وتئوری انتشار نوآوری، طراحی و با نظرخواهی از استادان و صاحبنظران بانکی، بومی گردیده، تهیه شده است. این مدل، عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک را به سه بخش ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، ویژگیهای روان شناختی و ویژگی های جمعیت شناختی تقسیمبندی میکند. در این پژوهش، با استفاده از روشتوصیفی- پیمایشی، نمونهای متشکّل از 666 نفر از مشتریان بانک تجارت در معرض سؤال قرار گرفتهاند و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، به بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد خدمات موبایل بانک پرداخته شدهاست. با توجه به نتایج پژوهش، از بین ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینۀ استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی،مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند. از بین ویژگیهای روان شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از عوامل مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد.
کلید واژگان
بانکداری الکترونیکیموبایل بانک
فن آوری اطلاعات
خدمات الکترونیکی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییکارشناس ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات از دانشگاه علامه طباطباییو مدرس دانشگاه
شاپا
2645-386X2645-3878




