آسیب شناسی و شناسایی تواناسازهای حمایتی از صادرات شرکتهای کوچک و متوسط
(ندگان)پدیدآور
بالازاده, پیمانمرادی, محمودیاکیده, کیخسرونوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر حاضر در همه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه حرکت به سمت سرمایهگذاری روی شرکتهای کوچک و متوسط [1] افزایشیافته است. شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل ساختار انعطافپذیری و پویایی که دارند بهراحتی میتوانند خود را با تقاضاهای مشتریانی که نسبت به گذشته تغییر سلیقه داده، انطباق دهند و وارد بازارهای کشورهای مختلف شوند. از طرفی به دلیل اینکه شرکتهای کوچک و متوسط سهم بزرگی از اشتغال و تولیدات کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه را تشکیل میدهند، سیاستگذاریها به سمت حمایت بیشتر و فعال کردن این بخش از اقتصاد سوق پیداکرده است. بر این اساس پژوهش حاضر به شناسایی تواناسازهای حمایتی از SMEها پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بهمنظور شناسایی عوامل ضمن مرور اسناد و مستندات 7 سازمان زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت سرمایهگذاری صنایع کوچک، صندوق ضمانت صادرات، سازمان گسترش و نوسازی، بانک صنعت و معدن، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان آگاه از روش کیفی تم استفادهشده است. نتایج پژوهش تم و مصاحبه به 6 تم اصلی (شامل حمایت مالی و اعتباری، حمایت تجاری، حمایت زیرساختی، حمایت اطلاعاتی و دانش، قوانین و مقررات تسهیلگر، حمایت اجتماعی و فرهنگی) طبقهبندی و به 31 تم فرعی منجر شد.
کلید واژگان
تواناسازهای حمایتی/ تحلیل محتوا / شرکتهای کوچک و متوسط / صادراتشماره نشریه
8889تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلانگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان
شاپا
2676-75622676-735X




