بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر میل به ماندگاری کارکنان در سازمانها و ادارات دولتی ( مطالعه موردی شهرستان ایلام)
(ندگان)پدیدآور
آزاد, ناصرصیدی, محسننقدی, بهمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه کارکنان نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانها، به ویژه کیفیت خدمات آنها دارند. بنابراین حفظ و نگهداری کارکنان بیش از پیش مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. از این رو در دهه های اخیر مباحث مربوط به بازاریابی داخلی  و نگاه به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی مطرح شده است. بازاریابی داخلی را می توان تلاش شرکت برای ارضای نیازهای کارکنان "موثر بر مشتری “( بری و همکاران، 1976) و یا مدیریت اثربخشتر زنجیره ارزش– خدمت و ارتباطات بین همکاران ( گامسون، 1987) تعریف نمود.
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و مولفه های آن ((متغیر مستقل)) برمیل به ماندگاری((متغیر وابسته)) کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان ایلام می باشد.
با توجه به عنوان پژوهش، هفت فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 1200 نفر از کارکنان ادارات ایلام می باشد و نمونه ای با حجم 193  نفر از کلیه پرسنل به طور تصادفی طبقه ای نسبی به روش توصیفی استفاده شده و از جهت نوع نیز جنبه کاربردی دارد. از روش کتابخانهای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت به اتفاق، روایی پرسشنامه را تایید نمودند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش پایایی پرسشنامه را مطلوب نشان داده است و پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدیم که رابطه مثبت ومعنی داری بین متغیر مستقل ((بازاریابی داخلی)) و متغیر وابسته (( میل به ماندگاری )) وجود دارد.
در پایان با توجه به نتایج بدست آمده  پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می شود.
کلید واژگان
بازاریابی داخلیمشتریان داخلی
ادراک حمایت سازمانی و میل به ماندن
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیارگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهران، ایلام، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران ، ایران
شاپا
2252-01042383-2991




