تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
رضادوست, مهدیایرانی, حمیدرضاحمیدی زاده, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به دلیل نقش مهمی که کارکنان در موفقیت سازمانها دارند، سازمانها استراتژیهاییرا برای نگهداشت این کارکنان تدوین میکنند. یکی از این استراتژیها تقویت برند کارفرمای سازمان است که علاوه بر نگهداشت این نیروها، در عجین شدن بیشتر آنها با کار و سازمان نیز تأثیرگذار است. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن نقش متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی است.پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است.جامعۀ آماری پژوهش 233 نفر از کارکنان شرکت فناپاند که با توجه به روش نمونهگیری تصادفی ساده حجم نمونه 146 نفر تعیین شد.ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart-PLS 2 انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهندۀ تأثیر مثبت و معنادار برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان و عجین شدن آنهاست. همچنین تأثیر عجین شدن بر نگهداشت و رفتار شهروندی سازمانی نیز مثبت و معنادار به دست آمده است، ولی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر نگهداشت کارمندان معنادار نیست. علاوه بر این، با آزمونهایی که انجام شدفقط تأثیر متغیر میانجی عجین شدن در رابطۀ بین برند کارفرما و نگهداشت کارمندان تأیید میشود.
کلید واژگان
برند کارفرماعجین شدن کارمندان
نگهداشت کارمندان
رفتار شهروندی سازمانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشدمدیریت منابع انسانی ،دانشکده مدیریت وحسابداری ،پردیس فارابی ،دانشگاه تهراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی ،دانشکده مدیریت وحسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران
استادیار گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت وحسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران
شاپا
2345-32222538-1482




