طراحی و تبیین مدل رفتار مصرفکنندگان کالاهای تقلبی (محصولات موردمطالعه: کفش ورزشی، عطر و ادکلن، عینک آفتابی و قطعات یدکی خودرو)
(ندگان)پدیدآور
حاجی پور, بهمنخورشیدی, غلامحسینجعفرزاده کناری, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اینکه قوانین و مقررات محکم و مدونی در زمینه مبارزه با تولید و عرضه محصولات تقلبی وجود ندارد، تقریباً میتوان ادعا کرد که جلوگیری و مبارزه با تولید و عرضه محصولات تقلبی در ایران کاری بسیار دشوار است. تنها راهی که برای مبارزه با محصولات تقلبی باقی میماند، جلوگیری از مصرف محصولات تقلبی توسط مشتریان این محصولات است. بر این اساس در مطالعه حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار خرید محصولات تقلبی پرداخته میشود. روش پژوهش حاضر از نوع توسعهای است. در پژوهش از روش کیفی جهت توسعه مدل مفهومی استفاده شد. نمونه آماری پژوهش را 15 نفر از مصرفکنندگان پرمصرف چهار گروه کالاهای تقلبی تشکیل میدهند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از تحلیل تم و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتههای پژوهش منتج به ارائه مدل مفهومی پژوهش شد. در مدل مفهومی متغیرهای ویژگیهای فردی، ویژگیهای مبتنی بر محصول، ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی و شرایط و حالات خرید بهعنوان متغیرهای پیشبین، متغیرهای نگرش و تمایل به خرید محصول تقلبی بهعنوان متغیر میانجی، متغیر تداوم خرید محصول تقلبی بهعنوان متغیر وابسته و متغیر ادراک نسبت به کالای تقلبی نقش متغیر تعدیل گر را ایفا میکنند.
کلید واژگان
محصول تقلبیمحصول اصلی
ادراک
نگرش
تداوم خرید محصول تقلبی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2345-32222538-1482




