رتبهبندی و تبیین نقش صنایع ملی از حیث اهمیت در ارتقاء برند ملت ایران
(ندگان)پدیدآور
آذر, عادلذبیحی جامخانه, محسنخان احمدلو, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با پدیدهای مواجه هستیم به نام «برند ملت»که بخش صنعت یکی از بخشهای مهم و تأثیرگذار بر آن است. کیفیت و ویژگیهای منحصربهفرد محصولات و کالاهای صادراتی یک کشور، افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار میدهد. در ایران نیز هرچند بخش صنعت مشکلات و چالشهای فراوانی دارد، ولی این مسئله هیچگاه از اهمیت و نقش آن در برندسازی ملت ایران نخواهد کاست. بر این اساس در این پژوهش جایگاه و نقش بخش صنعت در برندسازی ملت ایران بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش 10 نفر از خبرگان آشنا به موضوع برندسازی ملت است و از دو روش ویکور و مدلسازی ساختاری تفسیری برای رتبهبندی و مدلسازی استفادهشده است. یافتههای پژوهش در مرحله رتبهبندی نشان میدهد صنعت گردشگری بیشترین اهمیت را در برندسازی ملت ایران دارد. صنعت محصولات پزشکی دارویی در رتبه دوم، دو صنعت محصولات خوراکی و نوشیدنی و معادن و کانیها در رتبه سوم، دو صنعت خودروسازی و نفت، گاز و پتروشیمی در رتبه چهارم و دو صنعت محصولات برقی الکتریکی و صنعت نساجی و پوشاک در رتبه پنجم قرارگرفتهاند. در مرحله تبیین روابط نیز مؤلفه «بهرهوری در تولید» در پایینترین سطح یعنی سطح پنجم عمل میکند. در سطح بالاتر مؤلفههای «تولید محصولات باکیفیت» و «تولید محصولات نوآورانه» و در سطح سوم «تولید محصولات رقابتی» و «رعایت مسائل زیستمحیطی» قرارگرفتهاند. دو مؤلفه «برندهای ملی» و «صادرات برند شده» نیز در سطح دوم قرار دارند و بهعنوان نقطه تماس بخش صنعت با تصویر ملت (سطح یکم)، عمل میکنند.
کلید واژگان
برند ملتبرندسازی ملت
برند ملی
صنایع ملی
ISM
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرسپردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
شاپا
2345-32222538-1482




