• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقدنامه زبان‌های خارجی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقدنامه زبان‌های خارجی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مسئله‌شناسی امر تاریخی در گذار به کتاب <i>تاریخ چیست؟</i> اثر میشل مه‌یر

    (ندگان)پدیدآور
    مهیمنی, مازیار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.012 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله انتقادی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خاصه در اعصارِ شتـابان است که مسئـله­‌وارگیِ تاریخ نقـاب از رخ بر می‌گیرد. نمودهای بیرونیِ ایـن شتـاب هرچه باشند، پیـامد ثابت آن مسخِ پیـاپیِ پاسخ‌ها به پرسش است که خلطِ پرسش و پاسخ را در پی می‌آورد و در نهـایت به استقـرار خلط عام می‌انجامـد. بر اساس این مشاهدات، میشل مـه‌یـر رویکردی عقـلانی و فلسفی بـه تاریخ را پیشنـهاد می‌کند که عقلانیت آن مبتنـی بـر توان تشخیص پرسش از پاسخ است و منش فلسفی آن در گـروِ تقـلا برای سامـان دادن و معنـا بخشیدن به پرسش‌ها. در کتاب تاریخ چیست؟ این رویکرد مسئـله­‌شناختـی در بـرابـر دو ادراکِ مرسوم از روایت تاریخی موضع می‌گیرد: یکی ادراک اثبات‌گـرا که بـر مادیت رویدادهای گذشته تمرکز می‌کنـد و مسئـله‌وارگی آن‌ها را کوچک می‌شمـارد؛ دوم ادراک فـرجام‌شناختی که معنای تاریخ را در غایت آن می‌جوید.
    کلید واژگان
    مسئله‌شناسی
    پرسش‌گری
    میشل مه‌یـر
    شتاب تاریخ
    اثبات‌گرایی
    فرجام‌شناسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

    شاپا
    2645-596X
    URI
    http://brjofls.ihcs.ac.ir/article_3655.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/412437

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب