• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه‌ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی جمالویی, حسنابوالقاسمی, عباسنریمانی, محمدزاهد, عادل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    964.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه­ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و دانش‌آموزان عادی بود. آزمودنی­های پژوهش شامل 80 دانش‌آموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای و همتاسازی از میان دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس ادراک از خود، مقیاس روابط مدرسه­ای، آزمون هوشی ریون، آزمون­های محقق‌ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسه­ای در دانش‌آموزان عادی بیشتر از دانش‌آموزان دارای نارسایی­های ویژه در یادگیری است(05/0>P). همچنین، نتایج نشان می­دهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مؤلفه­های آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانش‌آموزان دارای نارسایی­های ویژه در یادگیری، پایین­تر از دانش‌آموزان عادی است (05/0>P). این یافته­ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره­ای برای دانش‌آموزان استثنایی دارد.P). همچنین، نتایج نشان می­دهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مؤلفه­های آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانش‌آموزان دارای نارسایی­های ویژه در یادگیری، پایین­تر از دانش‌آموزان عادی است (05/0>P). این یافته­ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره­ای برای دانش‌آموزان استثنایی دارد.P). این یافته­ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره­ای برای دانش‌آموزان استثنایی دارد.
    کلید واژگان
    ادراک از خود
    روابط مدرسه­ای
    نارسایی‌های ویژه در یادگیری
    مقطع تحصیلی راهنمایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    - استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2251-7642
    2345-3524
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/cbs.2017.21763
    http://cbs.ui.ac.ir/article_21763.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411819

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب